30 januari 2019

Volkoren sesambrood - Kast vol kookboeken 12

Mijn kast vol kookboeken, recept 11

Voor informatie over mijn project, klik hier.

Titel: Brood uit eigen oven
Schrijver: Levine van Doorne
Uitgever: Simplify Life, 2014
ISBN: 9789462500297

Mijn man bakt bijna elke avond een brood voor de volgende ochtend. Hij is daar zo aan gewend geraakt, dat hij ander brood bijna niet meer lust. Gisteren was hij een avond weg, en bood ik aan om zelf eens een brood te maken. 

En als ik brood bak, komt het recept meestal van Levine van Doorne. Want een recept van Levine lukt altijd, is mijn ervaring. 
Vaak kijk ik op haar website "Uit de keuken van Levine". Maar ik heb ook haar eerste boek gekocht: "Brood uit eigen oven". En daar wil ik het vandaag even over hebben, in het kader van mijn project "Mijn kast vol kookboeken". Hoewel dit boek, om helemaal eerlijk te zijn, niet van mij is, maar van mijn broodbakkende man.

Brood uit eigen oven is tegelijk een leerboek voor beginners en een receptenboek. De eerste 48 bladzijden behandelen ingrediënten, gereedschappen, basistechnieken, het vormen van brood, de bakkersformule, voordegen, bewaarinstructies en zuurdesem. Alleen al door het lezen heb ik ontzettend veel geleerd. 

En de recepten, een stuk of vijftig: onderverdeeld in busbrood, vloerbrood, broodjes, desembrood en feestbrood. Elk recept heeft een prachtige foto, en vaak ook nog lekkere variaties. Tijdens het recept wordt verwezen naar de technische instructies in het begin.

Als je serieus wilt leren broodbakken, is het werk van Levine aan te raden. Overigens geeft ze ook workshops, zowel voor beginners als voor gevorderden. En je kunt haar volgen op Facebook.

Het recept dat ik heb gebruikt is voor een eenvoudig volkorenbrood met sesam. Het kost een uur of vier van begin tot eind, dus neem er de tijd voor, anders moet je laat naar bed :-)

Als je een goed resultaat wilt met brood, weeg dan je ingrediënten zorgvuldig. Een weeglepel is ideaal. 

Ik heb hieronder alleen de methode beschreven die ik heb gekozen. De overige varianten en toelichting vind je in Levine's boek.

Volkoren sesambrood

Ingrediënten:
- 500 gram volkoren tarwemeel
- 15 gram tarwegluten (optioneel)
- 6 gram droge gist
- 9 gram zout
- 25 gram (geroosterde) sesamzaadjes
- 25 gram sesamolie van ongeroosterd sesamzaad, of zonnebloemolie
- 15 gram honing of agavesiroop
- 325-340 gram water, 20-25 graden (ik had genoeg aan 325)

Verder:
- zonnebloemolie om je kom, werkplek en handen in te vetten
- sesamzaadjes voor de bovenkant
- bakblik 23x12,5, 25x13x8 of 29x12x8,5 of 30x10,5x8,5 cm, ingevet

Doe alle ingrediënten in de kom van je standmixer, en kneed 10-15 minuten.

Leg het deeg als een bal in een ingevette kom, dek af en laat 60-75 rijzen tot het  verdubbeld is.

Leg het deeg op een ingevet werkblad en druk de lucht eruit. Bol losjes op en laat 20 minuten afgedekt rusten.

Vorm er een busbrood van. Op Levine's site zie je hoe, onder "fotoseries", klik hier. Maak de bovenkant nat met water, en rol hem door sesamzaad.

Leg het brood in de ingevette bakvorm met de naad naar beneden. Laat in 60-75 minuten verdubbelen op kamertemperatuur. 

Bak 20 minuten op 220 graden en 20 minuten op 200 graden. In mijn heteluchtoven eerst op 200 en dan op 180 graden. 
Haal het brood gelijk na het bakken uit de vorm en laat afkoelen op een rooster. 

Het brood smaakte heerlijk en had een prachtige elastische structuur. Het rijzen ging uitstekend, hoewel dat met volledig volkoren brood vaak een lastig punt is. Dit ga ik vaker doen!

Mijn volkoren sesambrood


Geen opmerkingen: