2 februari 2019

Groentecurry - Kast vol kookboeken 13

Kast vol kookboeken, recept 13

Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met de boekjes van Anne Wilson. Als je er op Bol naar zoekt, krijg je 118 resultaten! Ooit had ik er wel veertig, allemaal gekocht in de tweedehands winkel voor een euro per stuk. Maar eigenlijk gebruikte ik ze nooit. Omdat ze zo dun zijn, kun je in je boekenkast niet zien waar ze over gaan, en ik heb zo veel mooiere boeken... Op een dag heb ik de helft weggedaan waarvan ik dacht dat het nooit wat zou worden tussen ons. Vooral die met bak-recepten heb ik bewaard. En die van landen met een interessante keuken.

Vandaar dat ik voor mijn project deze keer heb gekookt uit "Indonesisch koken" van Anne Wilson. 


Titel: Indonesisch koken
Schrijver: Anne Wilson
Uitgever: De Lantaarn
ISBN:  9054262354

Het is een leuk boekje hoor. In de 64 bladzijden krijgt Wilson het voor elkaar om Indonesische basisingredienten toe te lichten, en achtereenvolgens te behandelen:
- soepen, satés en bijgerechten
- rijst en groente
- vlees en gevogelte
- visgerechten
- nagerechten

Ik ga beslist ook een keer de kruidige chocoladecake maken die erin staat, onder nagerechten.

Groentecurry
Voor vier personen 

Het recept dat ik heb gekozen, zei niets over rijst of pasta. Bij de ingredienten stonden twee middelgrote aardappels, maar voor de vier personen voor wie het bedoeld is, is dat niet veel. 

Daarom heb ik er mie bij gekookt. Mijn gezin vond dat gek in combinatie met de blokjes aardappel. Daarom de tip: je kunt beter de hoeveelheid aardappels verhogen tot genoeg, of ze helemaal weglaten, zodat je er pasta of rijst kunt serveren.

Ik vond de maaltijd redelijk lekker. Aubergine zou ik de volgende keer vervangen door courgette. En wees niet zuinig met smaakmakers want met al die groenten kun je wel wat pit gebruiken. 

Ingrediënten

2 middelgrote aardappels, in blokjes van 1 cm
1 kleine aubergine, in blokjes van 2 cm
150 gram suikererwten (=sugarsnaps)
200 gram chinese kool
1 wortel, in dunne reepjes
1 ui, in 8 stukjes (snijd maar gewoon!)
2 eetlepels arachideolie (of zonnebloemolie)
2 teentjes knoflook, geperst
2 theelepels verse gember, geraspt
2 theelepels kerriepoeder
1 theelepel citroenschil, geraspt
1 eetlepel citroensap
1/2 theelepel garnalenpasta/trassi (dit is niet vegetarisch dus)
2,5 dl water
2,5 dl santen (lees: kokosmelk)

1. Aardappels en aubergines schillen en in blokjes snijden. Suikererwten, chinese kool, wortel en uit snijden. 
2. Olie verhitten, ui 2 minuten roerbakken. Knoflook, gember en kerrie erbij en nog 2 minuten roerbakken. 
3. Citroenschil en -sap, trassi, water en kokosmelk toevoegen en aan de kook brengen. 
4. Aardappelen en aubergine erbij doen en 15 minuten op laag vuur laten sudderen. Suikererwten, kook en wortel de laatste 5 minuten zachtjes mee laten koken. 



Geen opmerkingen: