13 januari 2019

Notendessert - Kast vol kookboeken 2

Mijn kast vol kookboeken, recept 2

Klik hier voor informatie over het project.

Boek: Allerlei nagerechten
Schrijver: Wina Born
Uitgever: Zomer & Keuning
ISBN: 902100173x


Ik maak eigenlijk niet zo vaak nagerechten. Als wij een luxe toetje eten, roeren we iets lekkers door de vla. Bitterkoekjes, oploskoffie, advocaat, dat soort dingen.
Als ik er toch tijd voor vind, maak ik apple crumble, of warme custardvla. En mijn man vindt het leuk om allerlei smaakjes pudding te maken. 

Maar als ik in een toetjesboek blader, om inspiratie op te doen, gaat dat altijd zo: nee, daar zit rauw ei in. Nee, dat moet nog vier uur opstijven. Nee, ik heb geen aardbeien in huis. Enzovoort.
En zo is het eigenlijk ook altijd met dit boekje gegaan. 

Maar nu ga ik uit elk boek iets maken. Ook uit deze. 
De keuze is gevallen op "notendessert". Het is eiervla met walnoten, luchtig gemaakt met geslagen room, en met een chocolade-mokkasaus. 
Eiervla maken is best leuk. Je bindt de melk met niet meer dan een paar dooiers, in plaats van maizena of custard. En de clou is dat je ei geen roerei mag worden.

Recept notendessert

Voor de vla:
24 walnoten
4 eierdooiers
100 gram poedersuiker
4 dl melk
zakje vanillesuiker
theelepel maizena (niet om te binden...)
1/8 liter slagroom
Voor de saus:
100 gram bittere chocola
4 eetlepels zwarte koffie
4 eetlepels koffieroom
suiker naar smaak

Hak de walnoten zo fijn mogelijk. 
Roer de dooiers los met de poedersuiker.
Verwarm de melk in een pannetje met dikke bodem tot ze bijna kookt. 
Doe een eetlepel van de warme melk bij de dooiers en roer goed.
Herhaal dat een paar keer, tot de dooiers makkelijk te gieten zijn.
Giet de dooiers bij de rest van de melk in de pan, en roer goed.
Zet op laag vuur, en verwarm al roerend tot de melk licht gebonden is. 
Laat niet koken. 
Meng de gehakte walnoten met de maizena (om ze niet naar de bodem te laten zakken) en roer ze door de vla. Laat afkoelen.
Als de vla kamertemperatuur heeft, klop je de slagroom stijf en schep je die erdoor. Verdeel over vier schaaltjes en zet in de koelkast. 

Voor de saus: Verhit koffie en koffieroom, en smelt op laag vuur de chocola daar doorheen. Breng op smaak met suiker. Laat afkoelen. 

Ik was niet zo enthousiast over de saus, hij werd niet mooi glad. Wat ik de volgende keer zelf zou doen:
Rasp 100 gram pure chocola.
Verhit 8 eetlepels slagroom tot het kookpunt, los daar een theelepel oploskoffie in op, en giet dat over de chocola. 
Laat 1 minuut staan en roer dan door tot het glad en glanzend is. 



En, hoe smaakte het?  De vla was lekker, je kunt proeven dat het niet met zetmeel gebonden is. Dooiers geven ook een diepere smaak. De saus was lekker puur. Gehakte walnoten door de vla vind ik geen aanrader, dat ga ik niet nog eens doen.

En voor de liefhebber: het patroon maak je door stipjes saus op je toetje te druppelen, en met een sateprikker een rondje er doorheen te tekenen.


Geen opmerkingen: