20 januari 2019

Pizzawafels - kast vol kookboeken 6

Mijn kast vol kookboeken, recept 6

Klik hier voor informatie over het project.

Titel: Pannenkoeken!
Ondertitel: Tussendoortjes, lunch en toetjes met crêpes, wafels en pannenkoeken
Schrijver: Kathryn Hawkins
Uitgever: Veltman Uitgevers
ISBN: 9789059206380

De zondagse lunch krijgt bij ons altijd wat extra aandacht. Afhankelijk van de tijd die we eraan willen besteden, eten we gebakken ei, pannenkoeken, pizzakapjes, scones of iets dergelijks. 

Vandaag pakte ik het boek "Pannenkoeken" uit de kast, na de koffie-uit-de-kerk. Even dacht ik dat ik het nog nooit gebruikt had, maar toen zag ik de bladzijde met citroen-rozijnenpannenkoekjes. Die zat zo vol vlekken dat ik zeker wist dat het boek niet nieuw meer was.

Maar ik koos vandaag een heel ander recept: gegrilde pizzawafels! Dat zijn ongezoete brusselse wafels, belegd met pizza-ingredienten, en vervolgens gegrild zodat de kaas smelt.

Daarbij heb ik pizzasaus gemaakt (een eigen recept) en pesto (een recept uit hetzelfde boek). Het was echt verrukkelijk. De structuur van verse wafels met de hartige, smeuiige vulling van pizza. 

Hier komen de recepten!

Wafels met pesto (12)

250 gram tarwebloem
1/2 theelepel baking soda (natriumbicarbonaat)
1/2 theelepel zout
1 ei, gesplitst
300 gram melk
30 gram roomboter
4 eetlepels pesto

Meng in een kom bloem, baking soda en zout.
Voeg dooier en melk toe en roer met een garde glad.
Smelt de boter en roer die erdoor. 
Roer de pesto erdoor. 
Klop het eiwit goed stijf en spatel dat erdoor. 

Verhit een wafelijzer voor Brusselse en Luikse wafels.
Doe 1/12 van het beslag (zo'n 57 gram) per wafel in het ijzer en bak 3 of 4 minuten, tot ze net bruinen. 
Leg op een theedoek op een rooster, sla de theedoek er overheen om ze warm te houden. Bak ze zo alle 12. 



Pesto (1,5 dl)

1 teen knoflook
15 gram verse basilicum (of peterselie, waterkers, rucola)
60 gram pijnboompitten (of walnoten, pecannoten, amandelen, hazelnoten)
60 gram versgeraspte parmezaanse kaas (een budgetvariant werkt ook)
1/2 tl zout
6 eetlepels olijfolie (extra vergine)

Gebruik bij voorkeur een staafmixer om te pureren. Bewaar niet meer dan een paar dagen, goed afgesloten in de koelkast. 

Eenvoudige pizzasaus

225 gram tomatenketchup
1,5 eetlepel gedroogde oregano
0,5 eetlepel gedroogde basilicum
1 teen knoflook
1/2 theelepel peper

Gebruik bij voorkeur een staafmixer op de saus glad te krijgen. Als je de knoflook goed fijnhakt, kun je de saus ook samenstellen door te roeren. 




Het samenstellen van de pizzawafels

Beleg een wafel bijvoorbeeld met blokjes salami die je in de holletjes legt, pesto, pizzasaus, geraspte kaas, plakjes tomaat, plakjes mozzarella, stukjes olijven etc. Zet 3 minuten onder de grill om de kaas te laten smelten. 
Ik heb ieder gezinslid zijn eigen wafels laten beleggen en grillen terwijl ik wafels bakte. Dat gaf heel verschillende resultaten! :-)






Geen opmerkingen: