22 januari 2019

Witte bonensoep - Kast vol kookboeken 7

Mijn kast vol kookboeken, recept 7

Klik hier voor toelichting op het project.

Titel: Da's pas koken, soep
Uitgever: Rebo Productions
ISBN 789036619783

Doorgaans ben ik een gehoorzame kok. Het is mijn gewoonte om een recept eerst een keer te maken zoals de schrijver het bedoeld heeft, en pas vanaf  de tweede keer te varieren.

Maar bij de "romige bonensoep met worst" uit dit boek is eigenlijk niks gegaan zoals het er stond. De witte bonen, die een nacht moesten wellen, heb ik vervangen door witte bonen uit een pot. Bouquet garni is uit de tijd, die heb ik vervangen door Italiaanse kruiden. De rookworst is uitgebakken salamiblokjes geworden. En stukjes groene peper op de soep als garnering, heb ik vervangen door sambal en paprika. En o ja, er stond toch romig in de naam van het recept? Daarom heb ik nog een scheut room toegevoegd om de smaak wat zachter te maken.

Het is een stevige, smaakvolle soep geworden. Goed gevuld en gezond. Maar niet bijzonder genoeg om in mijn mapje met veelgebruikte recepten te komen. Niemand vond het erg om dit te eten, maar niemand vraagt ook of ik het nog eens wil maken.

Het boek is op zich mooi. Groot, met een hard kaft en paginagrote foto's, zoals bij de hele Da's pas koken serie. Maar er staan niet zo veel recepten in, en er zijn er ook maar een paar die me aanspreken. Ik houd nu eenmaal niet zo van koude soep, van mosselen en oesters, en van gladgepureerde soep. Dan valt er al een heleboel af.


Recept romige bonensoep met worst (ongewijzigd)

125 gram gedroogde witte bonen, 1 nacht geweekt 
60 gram boter
3 middelgrote uien, fijngehakt
3 wortelen in plakjes gesneden
3 teentjes knoflook uit de knijper
1 1/4 liter kippenbouillon
2 groene pepertjes
1 bouquet garni
1 tl olijfolie
250 gram rookworst of pittig gekruide worst
zout en peper uit de molen

Smelt de boter in een grote koekenpan en fruit daarin de ui, wortelen en knoflook totdat ze beginnen te kleuren. Voeg de bouillon, het bouquet garni en de uitgelekte bonen toe. Breng langzaam aan de kook en laat op een laag vuur, met het deksel half op de pan, ongeveer 1 uur zachtjes koken totdat de bonen gaar zijn.
Doe de soep in gedeelten over in een keukenmachine. Giet de gepureerde soep terug in de pan en laat deze weer warm worden. Breng eventueel op smaak met zout en peper.
Snijd ondertussen de pepertjes in kleine stukjes en bak deze in de olijfolie tot ze zacht zijn. Verwijder voorzichtig het vel van de worst en snijd deze in kleine blokjes. Giet de soep in voorverwarmde kommen en schep een royale portie peper en worst in het midden. 

Opmerkingen:
- je kunt ook bonen uit een pot gebruiken. De omrekenfactor is ongeveer twee: 125 gram gedroogde bonen is ongeveer gelijk aan 250 gram uitgelekte bonen uit een pot. Ik heb de hoeveelheid nog verder opgehoogd. Je hoeft dan natuurlijk niet dat uur te wachten tot de bonen gaar zijn. 
- ik zou een andere smaak bouillon kiezen, een die past bij de soort worst die je in je soep doet.
- Ik heb alleen de witte bonen en wortel gepureerd. De overige groenten heb ik pas daarna toegevoegd. Daarvoor moest ik wel de wortels apart garen.
- Een beetje sambal doet deze soep goed. Ik adviseer een kommetje soep uit te scheppen, te mengen met een theelepel sambal, en dan deze soep weer door de rest van de soep te roeren.




Geen opmerkingen: