25 januari 2019

Gevulde paprika - kast vol kookboeken 9

Mijn kast vol kookboeken, recept 9

Voor informatie over het project, klik hier.


Titel: Hongaarse specialiteiten
Schrijver: Anikó Gergely
Uitgever: Könemann
Dit boek is alleen nog tweedehands verkrijgbaar, reken op 20 a 30 euro.

Dit is een kookboek dat ik nooit zelf gekocht zou hebben. Ik heb niks met Hongarije en ik dacht ook niet dat ik Hongaars wilde eten. Maar toen ik het tegenkwam in een doosje kookboeken dat ik van iemand overnam, zag het er zo mooi uit dat ik het wilde houden. Eigenlijk is het een geschiedenis- en aardrijkskundboek, een fotoboek, een land-in-een-notendop.

Dat de schrijver zijn land wilde bezingen, heeft een nadeel: hij heeft de recepten niet gegroepeerd op soort gerecht, maar op gebieden en thema's. Bakrecepten staan door het hele boek heen verstopt, bijvoorbeeld.
Toen ik aan het bladeren was, bedacht ik dat ik al eens Hongaars gebak had gemaakt en erover had geblogd.  Kijk maar eens hier en hier.

Maar het recept dat ik gekozen heb, staat in het hoofstuk Budapest, en komt uit de Servische keuken. Er wonen namelijk veel Serviers in Budapest. Het woord Rác aan het begin van het recept betekent dan ook "Servisch".


Rác töltött paprika (Servische gevulde paprika)
Voor 16 halve paprika's

8 paprika's
zout
1 bolletje brood
150 gram gerookt spek (plakjes)
2 tomaten
1 grote ui
500 gram varkensgehakt
1 ei
3 teentjes knoflook
1/2 tl peper
boter
3 dl zure room

aardappels om puree van te maken

Halveer de paprika's in de lengte, verwijder pitjes en zaadlijsten en bestrooi de binnenkant met zout. Wel het broodbolletje in wat water. Snijd het spek in 16 reepjes en de tomaten in 16 plakjes. 
Knijp het vocht uit het broodje en kneed het met gehakt, ui, ei, knoflook, peper en zout. Vul de paprikahelften hiermee en leg ze op een beboterde ovenschaal. Leg op elke helft een plakje spek en een plakje tomaat. Giet de zure room eroven en bak het geheel in de oven op de laagste stand.
Draai de temperatuur na een paar minuten tot de middelste stand en vlak voor de paprika's gaar zijn naar de hoogste. De gevulde paprika's zijn na 50 minuten gaar. Serveer ze in de ovenschaal en geef er aardappelpuree bij.

Opmerkingen:
- ik heb de cryptische oventijden vertaald naar: 10 minuten op 100 graden, 30 minuten op 160 graden en 10 minuten op 220 graden. 
- ik heb maar de helft van de zure room gebruikt voor de paprika's. De rest heb ik door de aardappelpuree geroerd, met lekker veel peper
- koop zo veel mogelijk vierkamerpaprika's, die blijven mooi liggen als je er bakjes van maakt. 
- waar ik koop, hebben ze geen varkensgehakt. Maar half-om-half is ook prima.
- in Hongarije is de zure room kennelijk zo dun dan je die kunt schenken. Daarom heb ik hem losgeroerd met wat heet water en toen een lepeltje op elke paprikahelft geschept.
- drie halve paprika's per volwassene is meer dan genoeg!

Geen opmerkingen: