18 januari 2019

Spaanse shakshouka - kast vol kookboeken 4


Mijn kast vol kookboeken, recept 4

Klik hier voor informatie over het project.



Afbeeldingsresultaat voor de keuken van spanje
Titel: De keuken van Spanje
Schrijver: Beverly Leblanc
Uitgever Nederlandse editie: Parragon
ISBN: 9781405428965 (alleen tweedehand verkrijgbaar)


Soms waag ik een gokje. Dan haal ik met mijn fietskar een doos kookboeken op die iemand kwijt wil, en dan hoop ik dat er wat leuks tussen zit. Meestal is het van het kaliber "koken met de magnetron" en "recepten van Sonja Bakker".  Die breng ik dan naar de kringloopwinkel. Maar soms zit er wat moois tussen. En dat is de geschiedenis van dit kookboek, "De keuken van Spanje".

Afbeeldingsresultaat voor flamencaHet is een prachtig boek met een hard kaft en een stofomslag. Het staat vol met paginavullende kleurenfoto's, niet alleen van het eten, maar ook van Spanje. Je krijgt het er gewoon warm van, al die zonovergoten plaatjes.

Het recept dat ik voor vanavond heb gekozen, heet "huevos a la flamenca". Het is vertaald met "eieren op groenten", maar dat is een erg kleurloze keuze, als er eigenlijk een verwijzing naar de zwierige en kleurrijke dans wordt bedoeld.


Het grappige is, dat dit een Spaanse variatie is op Shakshouka, een mediterraan recept dat snel aan bekendheid wint. De naam betekent net zoiets als ratatouille. Een gooi-maar-door-elkaar-maaltijd. De essentie van Shakshouka is dat je een tomatenstoofpot maakt met je eigen streekingredienten, en dat je eieren pocheert in holletjes in die saus. In deze Spaanse variatie gebruik je chorizo.

In een noot bij het recept staat dat Spanjaarden dol zijn op blikgroenten, zoals artisjokharten, aspergepunten, sperzieboontjes, wortelschijfjes, raapjes en doperwten. Dus ik heb gehoorzaam, maar geheel tegen mijn gewoonte in, blikgroente voor deze maaltijd gekocht.

Huevos a la flamenca

Nodig voor vier personen:

4 eetlepels olijfolie, extra virgine
2 groene paprika's
1 grote ui
2 tenen knoflook
een halve chorizoworst
1/4 theelepel milde paprikapoeder
800 gram tomatenblokjes uit blik
snufje suiker
zout en peper
225 gram nieuwe aardappels
200 gram groente uit blik (zie boven)
4 grote rauwe eieren

Snijd de aardappels in blokjes van 1 cm, en gaar die in zout water. Ze mogen nog een beetje stevig zijn.
Snijd de paprika in stukken.
Snipper de ui.
Pers de knoflook uit.
Snijd de chorizo, in blokjes, of in kwart plakjes.

Verwarm de oven op tijd voor, op 180 graden. 

Verhit de olie in een grote braadpan met dikke bodem boven een matig heet vuur. Voeg de paprika en de ui toe en bak deze twee minuten, voeg dan de knoflook, chorizo en paprikapoeder toe en bak alles nog 3 minuten tot de paprika en de uien zacht zijn maar niet bruin.

Roer de tomatenblokjes met al het vocht erdoor. Voeg suiker, zout en peper toe en breng aan de kook. Temper het vuur en laat 10 minuten zonder deksel sudderen zodat het inkookt.

Laat de blikgroente uitlekken en roer erdoor, net als de aardappelblokjes.

Voeg eventueel extra zout peper en/of suiker toe.

Doe in vijf eenpersoons-ovenschaaltjes, of in een grote ovenschaal.
Maak met de achterkant van een juslepel vier holletjes in de stoofpot, en doe in elk holletje een ei, met een hele dooier.




Zet in de oven, en serveer zodra de eieren gestold zijn.
Bij mij duurde dat opvallend lang: een half uur. De dooier was toen van binnen nog vloeibaar. Normaalgesproken doe je dit in de braadpan zelf, je roert niet meer in de saus en laat de eieren in de stoofpot garen met een deksel op de pan. Dat zou sneller moeten gaan.

Ik heb in mijn stoofpot artisjokharten, asperges en sperzieboontjes uit blik gebruikt.

Het hele gezin vond het een heerlijk gerecht. De chorizo voegt veel smaak toe, maar de stoofpot zelf heeft ook een geconcentreerde smaak. In principe kun je dit gerecht ook makkelijk vegetarisch houden.

Geen opmerkingen: