19 januari 2019

Egelantiertjes / ijzerkoekjes - kast vol kookboeken 5

Mijn kast vol kookboeken, recept 5

Voor toelichting op het project, klik hier.


Boek: Koekje
Ondertitel: Klassieke Nederlandse koekjes van Cees Holtkamp en nieuwe Nederlandse koekjes van Kees Raat
Schrijver: Jonah Freud
Uitgever: De kookboekhandel
Recept: Egelantiertjes

Dit is niet de eerste keer dat ik het boek "Koekje" gebruik. Ik ben dol op de Amsterdamse koggetjes die erin staan. Dat zijn brosse, lichte koekjes met stukjes karamel erin. Ik heb daar hier ook over geblogd. 
Maar wees eerlijk, als je een boek al bijna tien jaar hebt, en je maakt er één recept vaak uit, dan benut je het potentieel  van een goed boek niet. Cees Holtkamp en Kees Raat zijn beide respectabele bakkers, en hun recepten zijn betrouwbaar. Het kleine stukje geschiedenis dat bij de recepten staat is altijd leuk om te lezen. 

De eerste druk die ik in 2009 op de kop tikte, is inmiddels uiterst zeldzaam. Ik zag tweedehands exemplaren voor 50 tot 130 euro! Maar het boek is opnieuw gedrukt en voor 15 euro te koop. Barbaren :-)

Voor vandaag heb ik het recept "egelantiertjes" gekozen. Dat is de chocoladeversie van het traditionele Vlaardingse ijzerkoekje. Deze koekjes worden gebakken op een wafelijzer zonder deksel, dus feitelijk een soort grillplaat met wafelpatroon. Ik heb mijn kniepertjesijzer open gezet en zo gebruikt. Na wat proberen met de warmte-instelling ging dat prima. 
Het zou me niet verbazen als het ook lukt in een koekenpan. Wie gaat dat proberen?

Het eigene van ijzerkoekjes en egelantiertjes is dat ze kort worden gebakken, en daardoor van binnen smeuiig blijven. Daarom zijn ze warm ook het lekkerst. Nu ja, de meeste van mijn koekjes zijn dan ook warm opgegeten door nieuwsgierige gezinsleden. 

Egelantiertjes
Naar het recept van Kees Raat

Nodig:
125 gram zachte boter (roomboter op kamertemperatuur)
60 gram witte basterdsuiker
60 gram bruine basterdsuiker
1/2 ei, losgeklopt
1/2 theelepel kaneel
2 gram zout
180 gram Zeeuwse bloem, gezeefd (dat is zachte bloem, met weinig gluten)
20 gram cacaopoeder, gezeefd

Meng de boter met de beide soorten basterdsuiker. Roer het losgeklopte ei, de kaneel en het zout erdoor. Kneed de Zeeuwse bloem en het cacaopoeder erdoor. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van 6 cm dik. Steek er met een ovale utisteekvorm koekjes uit. Verwarm een open wafelijzer op halfhoog vuur. Bak de koekjes ongeveer 2 minuten totdat ze beginnen te kleuren. Draai ze om en bak ze nog ongeveer 2 minuten.

Opmerkingen van mij:
- Zeeuwse bloem is tegenwoordig redelijk verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij een molenwinkel. Maar dit koekje mislukt niet als je gewone tarwebloem gebruikt. Gebruik de versie met het laagste eiwitpercentage dat je kunt vinden.
- Je kunt ook een rol maken van het deeg, en daar plakjes van snijden die 6 mm dik zijn. Lekker makkelijk.
- De koekjes zijn kwetsbaar bij het omdraaien. Gebruik er bijv. een kaasschaaf voor die helemaal onder het koekje past. 
- Ik heb ze kort laten afkoelen op een rooster en warm geserveerd. Later zijn ze ook nog lekker, maar wat droger. 

Klik hier om een open wafelijzer te zien op ijzerkoekjes.nl


Geen opmerkingen: