16 januari 2019

Chocolade-amandeltaart - kast vol kookboeken 3


Mijn kast vol kookboeken, recept 3

Klik hier voor informatie over het project.

Boek: Bake my day
Schrijver: Marisca Hage-Sjerp
Uitgever: Kosmos
ISBN: 9789021557526


Weten jullie nog dat Net5 in 2014 probeerde net zo'n kijkcijferkanon te krijgen als Heel Holland Bakt? De kijkcijfers waren niet geweldig, en er is dan ook geen tweede seizoen gekomen van "Bake my day". Maar het was best leuk om naar te kijken, en toen Marisca Hage won, heb ik haar boek gekocht. Een vrolijk, gezellig boek, met mooie foto's en een stuk of dertig recepten. Alleen... ik heb er nog nooit iets uit gemaakt. Tot vandaag. 

Vanavond krijg ik bezoek en ik ben het toch wel een klein beetje aan mijn stand verplicht om ze wat zelfgebakkens voor te zetten. Als ik stroopwafels koop, zeggen ze wel "geeft niet" maar ze kijken toch teleurgesteld :-)

Ik koos voor de chocolade-amandeltaart uit het boek van Marisca Hage. Een eenvoudig recept met veel chocola, en met amandelmeel, waar ik dol op ben. Geen laagjes om te snijden, geen vulling, geen wachttijd. Perfect voor vanavond. Tenminste, als we niet te zwaar avondeten...

Dit is het recept met een paar eigen aantekeningen.

Nodig voor de bodem:
200 gram pure chocola
200 gram boter
300 gram fijne kristalsuiker (dat kost beter op)
6 eieren
100 gram amandelmeel
50 gram patentbloem

Nodig voor het glazuur:
150 gram pure chocola
2 eetlepels zonnebloemolie
1 eetlepel geschaafde amandelen, geroosterd
1 eetlepel pistachenoten, grof gehakt (die heb ik weggelaten)

Vorm: 24 cm springvorm, bodem met bakpapier bekleed

Verwarm de oven voor op 175 graden (heteluchtoven 160). 
Smelt de chocola en de boter voor de cake au bain marie.
Los de suiker erin op.
Roer de eieren er een voor een door.
Spatel amandelen en bloem erdoor.
Schenk in de springvorm, en bak 40 minuten. 
Laat afkoelen op een rooster.

(Bij mij werd de cake eerst nogal bol, maar bij het afkoelen werd hij weer plat. Wel vormde zich een irritant dun bros laagje bovenop, waarschijnlijk door al dat ei. Dat heb ik eraf geklopt om de taart met glazuur te kunnen bekleden. En wat ook gek was: onderin de taartbodem zaten twee enorme luchtbellen, alsof zich twee halve eieren hadden verstopt. Maar die zien we pas bij het aansnijden terug :-)

Voor het glazuur: smelt chocola met olie au bain marie, giet op de taart en laat voorzichtig rondom een beetje eraf druipen. Bestrooi met de amandelen (en eigenlijk ook met pistachenoten). 


En, hoe smaakte het? Dat weet ik nog niet. Dat zet ik er vanavond nog wel bij :-)

Geen opmerkingen: