13 januari 2019

Anglesey cake - Kast vol kookboeken 1

Mijn kast vol kookboeken, recept 1

Voor toelichting op het project: https://kokenindebrouwerij.blogspot.com/2019/01/mijn-kast-vol-kookboeken-een-project.html

Boek: Farmhouse Cookery, recipes from the country kitchen
Uitgever: Reader's Digest, 1980
Recept: Anglesey cake


Looe, Cornwall
Toen we in 2016 op vakantie waren in Looe, Cornwall, Engeland, ontdekte ik dat het daar vergeven is van de kringloopwinkeltjes voor het goede doel. En daar kwam mijn souvenir vandaan, hoe kan het ook anders: een kookboek.

Het is een lijvig boekwerk, met een klassieke uitstraling. Veertien hoofdstukken, varierend van "soups and broths" tot "breads, cakes and biscuits". Elk recept bevat een stukje geschiedenis, en lard, kidney, pickles en black treacle komen voortdurend langs.


Ik heb al met veel plezier in het boek gelezen, maar er nog nooit uit gekookt. Tot vandaag. Als eerste projectrecept koos ik voor "Anglesey cake", met reuzel (lard), melassestroop (black treacle) en mixed spice (vergelijkbaar met onze koekkruiden). 

Nu is het zo dat ik na één vervelende ervaring nooit meer met reuzel kook. Ik heb ooit een gestoomde engelse pudding/cake met reuzel gemaakt, en die was zo vies dat we hem zelfs niet hebben opgegeten... Dus toen er stond "een mengsel van margarine en reuzel" ben ik zo vrij geweest om roomboter te gebruiken. Mixed spice heb ik zelfgemengd klaar staan, en black treacle heb ik ooit gekocht bij FabulousFood.nl. Gewoon voor als ik het ooit nodig zou hebben :-)

Recept Anglesey cake - vertaald


Midden 18e eeuw, toen melassestroop veel goedkoper was dan geraffineerde suiker, werd het vaak gebruikt om pap en gebak te zoeten. In Wales, en met name op het eiland Anglesey, werd melassestroop gebruikt om gebak er luxer uit te laten zien. 
Anglesey cake met melasse werd door arme families geserveerd bij bruiloften, als ze geen bruidstaart konden betalen. Tegenwoordig wordt het nog steeds gemaakt, en het recept wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven. 

Voorbereiding: 20 minuten
Bakken: een uur

110 gram margarine (of half margarine, half reuzel)
- ik heb 110 gram roomboter gebruikt -
85 gram lichtbruine basterdsuiker
1 ei
1 eetlepel melassestroop
280 gram zelfrijzend bakmeel
1/4 theelepel zout
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel mixed spice
1/2 theelepel baking soda (dat is geen bakpoeder)
210 ml melk
170 gram rozijnen en krenten  

Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 160 graden, gasoven stand 4).

Laat boter (margarine, reuzel) op kamertemperatuur komen.
Klop het samen met de suiker tot het licht en luchtig is.
Mix het ei en de stroop erdoor.
Meng bakmeel, zout, gember en mixed spice, en schep dat erdoor. 
Los baking soda op in de melk, en schep het er goed door. 
Schep de rozijnen erdoor.

Doe in een ingevette ronde bakvorm met een doorsnede van 18 of 20 cm, maar een cakeblik is ook prima. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, bekleed je de bodem met bakpapier.

Bak 50 of 60 minuten, tot een sateprikker droog uit het midden komt. 



En, hoe smaakte het? Het resultaat smaakte naar kruidkoek, maar minder zoet dan wij gewend zijn. Het is duidelijk te proeven dat de Engelse versie van koekkruiden erin zit (kaneel, piment en nootmuskaat) en niet de Nederlandse (waar ook peper en kardemom in zit). En ik denk dat ik het minder lekker had gevonden als ik geen roomboter had gebruikt, maar margarine en reuzel.
Kortom: het was lekker, maar geen blijvertje.
black treacle


Geen opmerkingen: