22 juli 2019

Pizzacrackers - Kast vol kookboeken 42

Op hun eerste echte vakantiedag wilde ik de kinderen trakteren bij de lunch. Ik trok "Pizza's en tosti's" van Anne Wilson uit de kast. Je weet wel, de Anne Wilson van de drieduizend miniboekjes.
Maar omdat het al bijna etenstijd was, en ik niet naar de winkel wilde, zat het er niet in om pizzadeeg te maken, of een gerecht te maken met ingrediĆ«nten die ik niet in huis had. 
Daarom heb ik me losjes laten inspireren door al die lekkere recepten. 
 
Het gaat dus om "Pizza's en tosti's" van Anne Wilson, ISBN 3895084808. Je kunt deze boekjes overal en nergens voor een habbekrats aanschaffen. Oorspronkelijk verschijnt deze serie in het Engels bij Uitgeverij Murdoch, en dit boekje heette "Pizza's en melts". Dat was nieuw voor me, die "melts". Ik denk dan aan chocoladecallets, of aan kaarsenwasblokjes. Maar "melt" wordt in het Engels gebruikt in gerechten als "tuna melt" (tosti tonijn met gesmolten kaas) en "ham and cheese melt (ham-kaas-tosti). Weer wat geleerd.

Het boekje doet precies wat het belooft: half pizzarecepten, half tostirecepten. In het register achterin is het onderverdeeld in groente, ham, kip en kalkoen, nagerechten, pizza's, tostigerechten en vis. Daardoor staan recepten wel dubbel in de lijst: een pizza met ham staat onder "ham" en onder "pizza". Er blijven 67 unieke recepten over. 
Je zult klassiekers vinden, maar ook tosti met banaan en chocola, mozzarellawentelteefjes, kalkoenmuffins en pizza met appel en gember. 

O nee... nu heb ik Brigitte Kaandorp in m'n hoofd, met haar "Tosti kaas-appel-kaneel". Maar dat terzijde. 

Alle gerechten zijn gefotografeerd, meestal in een groepscompositie waardoor je soms even moet zoeken naar de foto die bij je recept hoort. Maar het ziet er allemaal heerlijk uit.

Wat ik zelf heb gedaan, is minipizza's maken met plakjes hartige-taart-deeg. Het werden een soort pizzacrackers, en ze waren heerlijk. 

Snijd voorzichtig nog net bevroren plakjes hartige-taart-deeg in twee driehoeken. (Twee plakjes, dus vier driehoeken, per persoon is redelijk.) Besmeer ze met pizzasaus *. Doe er blokjes ham of salami op, een beetje Italiaanse kruiden, wat geraspte kaas... wat je maar lekker vindt eigenlijk. Zorg dat de vulling niet te nat is, anders wordt je pizza zompig.

Doe ze een kwartier in een hete oven (230 graden of zo) en check of ze gaar en bruin zijn, en de kaas goed gesmolten. Ik ga ze de volgende keer iets langer en iets minder heet doen, want de randjes en de kaas waren al knapperig, maar het midden nog een beetje taai. Een beetje experimenteren dus :-)

* Pizzasaus: dat kun je in de winkel kopen in potjes, maar je kunt het ook zelf maken. Op een eenvoudige mixmanier: ketchup, italiaanse kruiden, knoflook, zout, peper. Of een wat uitgebreidere manier: bak wat gesnipperde ui en knoflook, voeg gezeefde tomaat toe en kruiden, zout en peper. Eventueel nog pureren met de staafmixer.

Nou, en dan krijg je zoiets:

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: