12 juli 2019

Romige vissoep - Kast vol kookboeken 37

Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier. 

Heb jij wel eens dat je leuke sokken aan wilt, en daar dan kleren bij zoekt? Zo voelde ik me toen ik bedacht wat ik wilde doen met een stapel oudbakken pitabroodjes. Ehm - soep? Ik heb de doorgesneden broodjes met knoflookolie bestreken en tot toast gegrild, en er romige vissoep bij gemaakt. 


Het recept van de soep komt uit "Visgerechten", een deeltje van de serie Mini Kookboekjes van Veltman Uitgevers, uit 2014. Een redelijk recente uitgave dus, maar toch niet meer nieuw verkrijgbaar. Het ISBN is 9789048308880. 

Oorspronkelijk is het een Duits boekje, het heet Fisch, en is uitgegeven door Naumann en Göbel. Ik heb geen vertaalfouten ontdekt.

Voor een minikookboekje staan er best veel recepten in: iets meer dan 100. Ze zijn verdeeld in zes hoofdstukken: voorgerechten, snacks & borrelhapjes, soepen & visschotels, lekker licht, uit de pan, uit de oven. 
Ik vind dat niet heel logisch: je kunt toch een licht recept uit de oven hebben, of een visschotel uit de oven. Maar al met al kun je de weg wel vinden in dit boekje, ook door het register achterin.

Het boek heeft ook een stukje warenkennis. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik sla dat meestal over. Dat is niet echt slim, want vaak staan er opmerkingen in die nuttig zijn voor de interpretatie van recepten. Of gewoon leuke weetjes waarmee je goede sier kunt maken :-)  Bijvoorbeeld: de rode zalm is rood omdat hij garnalen eet.

Je kunt recepten verwachten voor allerlei soorten vis, maar ook inktvis (die geen vis is, maar een weekdier), mosselen en Jakobsschelpen. Van eenvoudige vis-groentespiesjes tot een garnalenquiche met venkel waar je anderhalf uur van tevoren mee moet beginnen. En gambapakketjes met 20 ingrediënten... 

Dit is het eerste recept dat ik uit dit boek gebruik, maar ik ben tevreden over de duidelijke instructies. Er staat ook een bereidingstijd bij, en een voedingswaarde-declaratie. Heel goed! De foto's zijn heel aantrekkelijk, en bij elk recept staat er één. Ik heb nergens tips of variaties gezien.

Goed, de romige vissoep met tomaten - zoals hij voluit heet.
Het is een eenvoudig gerecht, kost een half uurtje. Maar de smaak is heel vol en hartig, en het is eigenlijk een complete maaltijd door de aardappels die erin zitten. Het recept adviseert wel geroosterd brood bij de soep. 

Je kunt kiezen tussen verse of bevroren witwisfilet. Dat maakt in prijs behoorlijk uit, maar diepvriesvis heeft meestal een prima kwaliteit. Laat het wel rustig ontdooien. 
Verder: mijn supermarkt heeft geen visfond in het assortiment :-( Daarom heb ik visbouillon gebruikt - en toch was het heerlijk!
En ten slotte: ik heb de soep volgens instructie gemaakt met plakjes aardappel, maar de volgende keer snijd ik ze in blokjes, dat eet toch makkelijker. 

De foto van mijn soep is niet zo aantrekkelijk. Het voorbeeld is veel gladder en roder. Ik denk dat er gezeefde tomaat is gebruikt, of dat de soep is gepureerd. Dat staat echter niet in het recept.




Romige vissoep met tomaten
Voor 4 personen 
(ik heb de helft meer gemaakt en toch ging het met 4 personen op)

400 gram witvisfilet (vers of diepvries)
1 ui
2 tenen knoflook
4 aardappelen
3 eetlepels roomboter
400 gram tomatenblokjes uit blik
1/2 bosje bladpeterselie, fijngehakt (gedroogde is ook prima)
2 laurierblaadjes
zout
peper
snufje cayennepeper
500 ml visfond (of visbouillon dus...)
100 ml slagroom
dille, ter garnering

Bereidingstijd: ca. 20 minuten + gaartijd
Per portie ca. 209 kcal/878 kJ, 19 gr E, 13 gr V, 5 gr KH.

1. Snijd de visfilet in stukjes. Schil en snipper de ui. Pel de knoflook en hak het fijn. Schil de aardappelen en snijd ze in dunne plakjes.
2. Verhit de boter in een pan en fruit daarin de ui en de knoflook. Voeg de plakjes aardappel toe en bak ze even mee. Giet er 100 ml water bij en de laurier en laat alles ca. 10 minuten pruttelen. 
3. Doe de tomaten, peterselie en cayennepeper erbij en daarna de stukjes vis. Schenk de visfond erbij en laat alles nog 8 minuten zachtjes koken (tot de aardappel gaar is). 
4. Roer de room door de soep en breng hem op smaak met zout en peper. Verwijder de laurierblaadjes en garneer de soep met dille. 

Geef er geroosterd brood bij.

Geen opmerkingen: