7 juli 2019

Dubbele chocoladekoekjes - kast vol kookboeken 36

Vandaag gaan we het hebben over koekjes. En meer precies: over Martha Stewart's cookies. Dat is namelijk de titel van het boek dat vandaag aan de beurt is :-)

Martha Stewart dus. Een zeer bekende Amerikaanse self-made woman. Ze heeft in haar leven allerlei beroepen gehad en opvallende dingen gedaan, maar het deel dat mij interesseert, begint als ze op haar 35e een cateringbedrijfje aan huis begint. Vanwege haar talent wordt ze gescout door een uitgever, en al gauw begint ze boeken uit te geven over allerhande onderwerpen, waaronder koken en bakken. Nu is ze auteur van tientallen bestsellers, en daar hoort dit boek bij. 

Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n koekenbakker, en ik schrijf maar zelden over koekjes. Dat komt omdat het zo vaak niet helemaal goed uitpakt. Misschien ligt het aan mijn oven (een combi-magnetron), maar ik vind mijn koekjes vaak te hard, te zacht, of ze lopen uit - noem maar op.
De enige die ik vaker maak, zijn chocoladekoekjes, kniepertjes en koggetjes. Maar toen ik van de week bezoekers kreeg voor wie ik vaak bak, wilde ik toch een keer koekjes maken. En dan neem ik voor de zekerheid een boek dat gewijd is aan koekjes - dat vergroot de slaagkans :-)

Het boek dat ik koos is dus "Martha Stewart's cookies" (in het Engels). Het is een heel slim ingedeeld boek: op textuur. De hoofdstukken heten "light and delicate", "soft and chewy", "crumbly and sandy", "chunky and nutty", "cakey and tender", "crisp and crunchy" en "rich and dense". En dan staat er in de inhoudsopgave bij elk koekje een plaatje. Kijk, zo:



Prachtig, toch?
Het boek bevat 175 koekjesrecepten en ze zien er allemaal heerlijk uit. De haarscherpe kleurenfoto's laten je watertanden. Dat heeft ook een nadeel: dan denk ik dat ik dat nooit zo mooi kan. Wat ook zo is :-) Maar nu ik erin zit te bladeren, denk ik toch: ik moet vaker koekjes bakken!

Wat ook heel leuk is, is het hoofdstuk achterin over het inpakken van koekjes als cadeautje. Het schijnt dat dat typisch iets voor Martha Stewart is. 

De koekjes die ik heb gekozen, chocolate sandwiches, zijn eerst mislukt. Ik verwerkte de vulling te warm, en toen dreef de bovenkant van de onderkant af en werd het een zootje. Gelukkig had ik nog een tweede helft van het deeg, waarmee ik mijn fout goed kon maken - en bovendien een foto maken voor op mijn blog :-)

De koekjes zijn, als je ze dun genoeg uitrolt, lekker knapperig na het afkoelen. Daarom staan ze in het crunchy cookies hoofdstuk. Als je ze echter gevuld hebt en even hebt bewaard, zijn ze zacht. Maar ook dat is lekker.  
De combinatie van een chocoladekoekje met witte chocoladevulling is erg goed.

Hier komt het recept! Ik heb het voor jullie vertaald. 



Chocolate sandwiches - dubbele chocoladekoekjes

Deze dubbele koekjes zijn gevuld met ganache van witte chocola, en versierd met streepjes van gesmolten witte chocola. Spuit er hartjes, letters of iets anders op om een gepersonaliseerd cadeautje te maken. 

200 gram patentbloem (plus extra voor je werkvlak)
22 gram cacao
1/2 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel zout
115 gram ongezouten roomboter op kamertemperatuur
225 gram kristalsuiker
1 groot ei op kamertemperatuur
1 theelepel vanille-extract
340 gram witte chocola
120 gram (1/2 cup) vloeibare slagroom

1. Zeef bloem, cacao, bakpoeder en zout in een grote kom.

2. Doe boter en suiker in de kom van een elektrische mixer, en zet de platte menghaak erop. Meng op middelhoge snelheid tot de structuur en de kleur van de boter lichter zijn geworden. Voeg ei en vanille toe en mix erdoor. Verlaag de snelheid naar laag, en voeg het bloemmengsel toe. Mix tot het net gemengd is.
Verdeel het deeg in twee helften, verpak ze in plasticfolie en leg ze een uur koud.

3. Rol het deeg op een licht bebloemd werkvlak uit tot een dikte van 3 mm. Snijd in vierkantjes van 4 cm. Leg ze op een bakplaat met bakpapier, met 2 cm ruimte tussen de koekjes. Zet 30 minuten in de koelkast. Leg restjes weer afgedekt koud, een half uur, voor je ze opnieuw uitrolt. 

4. Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius. Bak de koekjes tot de randjes net beginnen te bruinen, ongeveer 12 minuten. Draai halverwege de bakplaat achterstevoren. Laat de koekjes op een rooster afkoelen.

5. Hak 250 gram van de chocola fijn en doe in een kom. Verwarm de slagroom tot die kookt, en giet over de chocola. Laat 5 minuten staan, en roer dan glad. Zet afgedekt in de koelkast, roer af en toe, tot de vulling afgekoeld maar nog wel smeerbaar is. Dit duurt ongeveer een uur. Smeer vulling op de onderkant van een koekje en sandwich hem met een tweede koekje. 

6. Smelt de overige chocola in een hittebestendig kommetje boven heet water. Doe in een klein spuitzakje met een kleine ronde opening (die kun je van bakpapier maken) en decoreer de koekjes hiermee. 

De koekjes kunnen tot een week bewaard worden in de koelkast, in een luchtdichte verpakking. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: