7 juli 2019

Pasticcio - kast vol kookboeken 35

Ik ben bezig met het project "Mijn kast vol kookboeken". Tijdens dit project gebruik ik telkens uit één van mijn 200 kookboeken één recept, en dan schrijf ik daarover op mijn weblog. Tot ik ze allemaal gehad heb. Dit is aflevering 35. Hoe ik daar zo bij ben gekomen? Dat lees je hier.

Pasticcio di fusilli con pomodoro e acciuga. Dat zou zomaar de naam kunnen zijn van het gerecht dat ik vandaag heb gekookt. Fusillipastei met tomaat en ansjovis. Pasticcio (of pastitsio) schijnt de Griekse variant te zijn van de Italiaanse lasagne, met penne in de bodem, in plaats van lasagnebladen. Of, in mijn geval, met fusilli (spiraalpasta). Maar in mijn boek heet het gewoon "pasticcio".
Het is een heerlijk hartig gerecht, met een zure ondertoon door de wijn en de ansjovis. Ik vond het erg lekker. Je hebt er wel extra groente naast nodig.

Het recept komt uit "De allerlekkerste ovengerechten". Het boek is in 2002 door Parragon in het Engels uitgegeven, en in 2004 kwam de Nederlandse vertaling. ISBN 1405421282. Het boek is alleen tweedehands nog te koop.
Omdat op de voorkant een smakelijke cake staat, denk je dat het een boek is met zoet gebak. In werkelijkheid gaat het over nagerechten, gebak, brood, koekjes, voorgerechten, hartige gerechten en vegetarische maaltijden. Gewoon van alles wat je in de oven kunt maken dus. De titel dekt het eigenlijk best :-)

Ik schat dat er zo'n 200 recepten in het boek staan, meestal één per pagina. Elk recept heeft een kleurenfoto van het eindresultaat, en een paar stap-voor-stap-foto's. Soms staat er ook een "tip van de kok" bij of een variatie. 
Verwacht niet de kwaliteit van een chefkok. Er ontbreekt wel eens een stapje in de instructie, er zit wel eens een onvolkomenheid in de vertaling, en sommige dingen zou ik anders aanpakken. Maar al met al is het een leuke verzameling recepten, en ziet het er aantrekkelijk uit.
Er staat wel elke keer bij voor hoeveel personen het is, maar de bereidingstijd ontbreekt, en dat vind ik lastig. 

In het onderstaande recept heb ik twee fouten hersteld: er stond een ingrediënt in de lijst dat niet werd gebruikt, en er was een stap overgeslagen in het recept. 
Mijn foto ziet er niet zo mooi uit als die in het boek. Dat komt door de grote ovenschaal die ik heb gebruikt (23x33 cm). Daardoor kwam de vulling niet zo hoog in de schaal en smolt de kaas minder mooi. Ik raad je dus aan om een kleinere vorm te gebruiken dan ik heb gedaan. 



Pasticcio
Voor 6 personen

Ingredienten
Voor de saus:
2 eetlepels olijfolie
1 ui
1 rode paprika
2 teentjes knoflook
625 gram mager rundergehakt (500 is ook prima)
400 gram tomatenblokjes uit blik
125 ml droge witte wijn
2 eetlepels verse peterselie (of 1 eetlepel gedroogde)
50 gram ansjovisfilet uit blik of potje, uitgelekt
zout en peper

250 gram droge fusilli
zout
4 eetlepels room

voor de vulling:
300 gram yoghurt
3 eieren
snufje (versgeraspte) nootmuskaat
40 gram (verse) parmezaanse kaas
zout en peper

Voorbereiden:
Snipper de ui, snijd de paprika in blokjes, pers de knoflook uit, snijd de ansjovis klein, rasp de parmezaanse kaas
Bereiden:
Verwarm voor de saus de olie in de koekenpan. Fruit de ui en de paprika 3 minuten. Voeg knoflook toe en fruit 2 minuut mee. Voeg gehakt toe en bak dit bruin. 
Voeg tomaten en wijn toe, breng aan de kook en laat 20 minuten zachtjes indikken. Voeg peterselie, ansjovis, zout en peper toe. 

Kook de pasta in ruim water met zout. Giet af en roer de room erdoor. 

Maak de vulling: meng yoghurt, ei en nootmuskaat, breng op smaak met zout en peper. 

Vet een ovenschaal in met olie, schep de helft van de pasta erin. Doe de helft van de saus erop, dan de rest van de pasta en de rest van de saus. Giet de vulling erover. Strooi de kaas erover. 

Bak de pasticcio 25 minuten in de oven op 190 graden, tot de vulling goudbruin is en pruttelt. 

Serveer met een salade met veel groenten. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: