22 juli 2019

Groene salade met kiwi en grapefruit - Kast vol kookboeken 43

Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken" klik hier. En voor de galerij met afleveringen, klik hier. 

Ik heb een heel rijtje salade-kookboeken staan. Niet omdat ik zoveel verschillende salades maak, maar omdat er zo veel recepten niet geschikt zijn voor een deel van ons gezin. Er mag geen rucola in zitten, geen olijven en bijna geen kaassoorten, liever geen doperwten, zeker geen garnalen, en eigenlijk mag het ook geen rijst-, pasta- of aardappelsalade zijn. En dan moet het ook nog vegetarisch zijn voor een dochter. Ik geef het je te doen!

Salades die ik geregeld maak zijn:
- witlofsalade met appel, augurk en rozijnen
- spinaziesalade met walnoten, appel en spek
- veldsla met tomaat, brie, walnoot en honing 

En wat ook heel heerlijk is: rucola, sjalot, druiven, appel en geitenkaas. Maar die lust dus niet iedereen hier.

Nu wordt het deze dagen warmer en warmer, en ik wilde een andere salade eten. Ik heb een van mijn oudste kookboeken gepakt, uit 1987: "Salades voor iedere dag". De meeste kookboeken uit die tijd heb ik al weggedaan, omdat ze vol staan met vieze terrines, geleien en patés. Maar dit saladeboek kan nog wel gebruikt worden, wat de ingrediënten betreft.

Het is wel humoristisch om het eens goed te bekijken. Het boek wordt bijvoorbeeld aangeprezen met "geheel in kleur". Maar het grappigste is de belerende, pedante toon die de schrijver aanslaat. "Salades die als voorgerecht geserveerd worden mogen in geen geval te groot of te machtig zijn. Die zou de trek in de rest van uw zorgvuldig klaargemaakte diner geheel teniet doen. Voorgerechten moeten in kleine, kleurige en frisse porties worden opgediend. (...) Denk wel aan de afwisseling: nooit een vissalade als voorgerecht opdienen als er verder ook vis op het menu staat." Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg, als je kookboeken schrijft!

Het boek is samengesteld door Edith Hundhausen, in 1983, nog voor de val van de Berlijnse muur - want er staat "gedrukt in West-Duitsland". Edith heeft nog veel meer leuke boeken geschreven, maar de meeste zijn niet vertaald naar het Nederlands. De oorspronkelijk titel is "Salate, Schlemmereien für jeden Tag". Schlemmereien betekent zoiets als "smulpartijen, lekkernijen". Mijn Nederlandse uitgave heeft ISBN 9065900527, en is tweedehands goed verkrijgbaar. 

Het boek is uitgebreid opgedeeld in voorgerechten, buffetsalades, maaltijdsalades etc. Lang niet elke salade heeft een foto, dat is wel hinderlijk. 
Ik heb een recept gekozen uit de categorie "salades BIJ de warme of koude maaltijd". Dan kun je hem namelijk als groente eten, met daarnaast nog vlees en aardappels. Men houdt er hier namelijk niet van als de salade in zijn eentje al voldoende maaltijd is, dat is saai. 
Hij heet "Salade Nieuw-Zeeland", en ik denk dat dat een flauwe verwijzing is naar de kiwi die erin zit. Daarom noem ik hem: groene salade met kiwi en grapefruit. 
Het is een friszoete salade, met sappig fruit en een pittige dressing. Verrassend! Heel anders dan andere salades. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bij voorbaat al iets heb aangepast: het eerste ingredient is "andijvie" en ik houd niet van rauwe andijvie. Ik heb hem vervangen door spinazie, en ik denk dat ijsbergsla ook een prima optie is.



Groene salade met kiwi en grapefruit
voor vier personen

1 grapefruit
1 struik bleekselderij (dat is wel veel hoor)
1 struik andijvie (of spinazie dus, 200 gram is wel genoeg)
3 kiwi's (kies voor rijpe gold-kiwi's, die zijn lekker zoet)

Voor de dressing:
1 eetlepel wijnazijn
1 theelepel mosterd
3 eetlepels olie
2 eetlepels slasaus
peper
zout
suiker
1 theelepel paprikapoeder (zoet)
paar druppels tabasco (pepersaus)

Snijd de grapefruit in stukjes. Dat doe je het best "a la vive". De instructie voor deze prachtige techniek zie je in dit filmpje
Verwijder van de bleekselderij de taaie, harde en/of vieze stukken en snijd er kleine, smalle stukjes van. Het recept zegt 2 cm, maar ik zeg: hoe fijner hoe beter.
Snijd de andijvie (of andere bladgroente) fijn (nadat je hem indien nodig hebt gewassen en gedroogd). 
Schil de kiwi's en snijd ze in plakjes (ik zeg: in blokjes). 
Doe dit alles in een grote kom en schep door elkaar. 

Meng de dressing zorgvuldig en schep hem vlak voor het serveren door de salade. 

Lekker met een gebakken aardappelproduct en een stukje kip. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: