14 juli 2019

Jamkoekjes - Kast vol kookboeken 40

Hebben we nog eenvoudige koekjes in huis?
Nee, die moeten eerst gebakken worden.
Dan hebben we gelijk aflevering 40 van Mijn kast vol kookboeken.

Vanmiddag hebben we nu jamkoekjes bij de thee. Jamkoekjes met roomboter en amandelmeel. Het recept komt uit "Versgebakken", van Louise Pickford. "Meer dan 80 verleidelijke recepten voor cake, gebak, koekjes en brood".
Nu moet ik eerlijk zeggen dat verleidelijk het verkeerde woord is, want de helft van de recepten heeft geen foto, en dat vind ik nadeel #1 bij een kookboek. Maar de foto's die er wel in staan, zien er prachtig uit, en daarom zal ik het boek ooit wel gekocht hebben :-)

In 2006 verscheen het boek in het Engels, Fresh baked (moet dat geen freshly zijn??) en in hetzelfde jaar ook in het Nederlands, bij Veltman Uitgevers. ISBN 9789059205284. Het boek is tweedehands goed verkrijgbaar.

Louise Pickford heeft meer dan 35 kookboeken geschreven, en ze geeft op het moment "food tours" en kookworkshops in Frankrijk. Ze zit ook op Twitter: https://twitter.com/lulupickford.
Overigens zit ik nu in mijn hoofd met het liedje "Mary Pickford" van Katie Melua...

Het boek "Versgebakken" is ingedeeld in vier eenvoudige hoofdstukken: cake, koekjes, taart en brood. De recepten zijn veelal niet moeilijk, de ingrediĆ«ntenlijsten zijn bescheiden. Maar je krijgt wel recepten voor koffiecake met pistachepraline, cantuccini met macadamianoten, tarte tatin met mango, en pastei met zalm en garnalen. Ik heb geen vreemde ingrediĆ«nten gezien, en de vertaling lijkt me in orde. 

Jamkoekjes
Voor 48 koekjes (in werkelijkheid 56, als je inderdaad 15 gram per koekje hebt)

Ingredienten:
175 gram ongezouten roomboter op kamertemperatuur
250 gram fijne tafelsuiker
1 ei, losgeroerd
1 theelepel amandelessence
250 gram bloem
1/2 theelepel bakpoeder (geen baking soda)
125 gram gemalen amandelen (amandelmeel)
100 gram jam

Werkwijze:
1. Doe de boter en de suiker in een kom en klop met de mixer licht en luchtig. 
2. Mix ei en amandelessence erdoor.
3. Zeef bloem en bakpoeder erboven, voeg amandelen toe, en roer het mengsel met een houten (=ruwe) lepel tot een zacht deeg. 
4. Neem stukjes deeg van 15 gram, rol er balletjes van en druk ze plat tot cirkels van 4 cm doorsnede. (Dat gaat goed met een glas dat je eerst in de bloem duwt. Door de bodem heen zie je dan hoe groot het koekje wordt.)
5. Leg de koekjes met flink wat tussenruimte op een bakplaat met bakpapier. 
6. Druk met je duim een kuiltje in elk koekjes en vul de kuiltjes met jam.
7. Bak de koekjes 10-12 minuten (bij mij: 16 minuten!) op 180 graden, tot ze lichtbruin zijn. Draai halverwege de bakplaat.
8. Laat de koekjes vijf minuten op de plaat afkoelen en dan verder op een fijn rooster. 

Ik heb ze ook geprobeerd met chocoladepasta in plaats van jam. Het werkt, maar het vloeide niet helemaal goed uit. Met chocoladeganache gaat het vast beter. 


Geen opmerkingen: