30 maart 2019

Kip, groente en een deegkrans - Kast vol kookboeken 24

Vandaag heb ik gekookt uit een van de dunne, onopvallende boekjes uit mijn kast vol kookboeken. Anders blijven die straks allemaal over. 
Het gaat om het boekje "Lekker uit de oven", met ondertitel: "ruim 70 recepten voor heerlijke ovenschotels: hoofdgerechten, hartige taarten en kruidige snacks".
Het boekje is in 1995 uitgegeven door het Nederlands Zuivelbureau. Zij zijn ook het brein achter "melk, de witte motor", "melk is goed voor elk" en "Frau Antje".

Het boekje is een beetje gedateerd. Je komt bijvoorbeeld een onsmakelijke visterrine tegen, bijna alle recepten bevatten te weinig groente, en de foto's ademen een oranje jaren-zeventig-sfeer.
Waarom staat het dan toch in mijn kast vol kookboeken? Omdat ik van bakken houd, en er genoeg ovenrecepten in staan die me interesseren. Turkse saucijzenbroodjes, kaasbroodjes, quiche met Marokkaanse worstjes, Zuid-Afrikaanse gehaktschotel, kaassouffleetjes en aaardappeltaart. 



Vanavond heb ik iets gekozen wat er mooi uit zag. Tenminste, na het bakken zag het er mooi uit. Op ons bord was het een beetje een slagveld. Het pakte uit als een soort kipragout met deegdeksel. Daarom denk ik dat beter zou zijn, met de kennis van nu, om dit in eenpersoonsschaaltjes te maken, met een deegdekseltje
erop. Dan lepel je het aan tafel leeg en blijft alles netjes.

Hoe dan ook, dit is het recept:

Kip-groenteschotel met een krans van deeg

400 gram kipfilet
1 ui
2 teentjes knoflook
3 stengels bleekselderij
250 gram champignons
1 kleine rode paprika
3 eetlepels zonnebloemolie
2 eetlepels bloem
1 dl droge witte wijn
2 dl room culinair of koksroom
1 kippenbouillontablet
zout, (cayenne)peper
1 blikje party croissantdeeg
3 eetlepels geraspte oude kaas

Snijd de kipfilet in stukjes van ca. 1 1/2 cm. Pel en snipper de ui en de knoflook. Maak de bleekselderij schoon en snijd de stengels in smalle boogjes. Borstel de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Was en halveer de paprika, verwijder de zaadbol en snijd het vruchtvlees in stukjes.
Verhit de olie in een wok of hapjespan en roerbak de stukjes kip rondom lichtbruin. Neem ze met een schuimspaan uit de pan en roerbak vervolgens de groenten en de champignons ca. 3 minuten in het achtergebleven vet.
Roer de bloem door de groenten, laat het geheel nog even pruttelen en roer dan de wijn, de room en 2 dl water erdoor. (Ik denk dat ik achteraf het water zou weglaten ivm de dikte.) Breng het geheel al roerend aan de kook en verkruimel de bouillontablet erboven. Voeg de stukjes kip weer toe, voeg naar smaak zout en peper toe, en schep alles in een ovenschaal. (Ik heb een pizzavorm gebruikt. Zoek naar een ronde vorm waar je vulling zo precies mogelijk in past.)
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Verdeel het croissantdeeg in driehoekjes en leg die met de punten naar buiten als een krans in de ovenschaal. Bestrooi het deeg met de kaas.
Bak het gerecht in het midden van de oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar. (Het enige doel is om het croissantdeeg gaar te krijgen. Als het bruin is, kan de schotel uit de oven. Na 20 minuten was mijn deeg eigenlijk al te donker.)

Nog een paar opmerkingen:
- Ik heb geen kaas over het deeg gedaan. Zuivelbureau of niet, ik vond dat het er niet bij paste.
- Ik heb de wijn een beetje ingekookt voor gebruik, om de alcohol te laten vervliegen.
- Ik heb de ragout extra gebonden met een flinke eetlepel aardappelzetmeel. Je kunt ook het water weglaten in plaats daarvan.
- Ik heb zwarte peper gebruikt voor extra pit.
- Ik vond dat er te weinig koolhydraten in zaten, en daarom heb ik een paar aardappels in blokjes gesneden en in zout water voorgekookt, en erdoor geroerd voor het de schotel in ging. 

En, was het lekker?
Ik vond de smaak heel lekker. Romig, een smaak als van een rijke champignons-soep. De manier van eten was wat lastig, opscheppen uit de schaal ging bijna niet. Zoals ik al zei hierboven: ik adviseer eenpersoonsporties die je uit het bakje eet.

Geen opmerkingen: