15 maart 2019

Hartige croissant-krans - Kast vol kookboeken 21

In mijn kast vol kookboeken is een klein stukje ingeruimd voor beroemde koks. En het zijn er maar drie: Jamie Oliver, Bill Granger en Tana Ramsay. Ja, de vrouw van Gordon Ramsay, de vloekende chef. Maar Tana Ramsay is niet maar de-vrouw-van. Ze heeft een heerlijke eigen stijl: eenvoudig, huiselijk - de familiekeuken.

Ik heb haar boek "Home made - lekker eten aan de keukentafel" in de kast staan. Gewoon voor een habbekrats uit de kringloopwinkel gehaald. Mensen weten niet wat ze wegdoen :-) 

Het boek ziet er om te beginnen prachtig uit. Een lijvig boek met een hard kaft en stofomslag, een luxe uitstraling, superveel mooie foto's. Tana zegt dat ze de inhoud heeft opgebouwd rond haar lievelings-ingredienten. 

Tussen de recepten door vertelt ze persoonlijke anekdotes en geeft ze tips. Het is echt een gezellig boek om in te lezen. Tot nu toe was dat ook precies alles wat ik ermee gedaan had. Maar vanavond heb ik eruit gekookt. En het was heerlijk.



Tana noemt dit recept "Ham, spinach and gruyere ring" in haar boek. Maar omdat we in Nederland krans tegen dit soort dingen zeggen, en het croissantdeeg nogal opvallend is, heb ik het recept omgedoopt naar hartige croissantkrans. (Ja, ik zou best eens een kookboek willen vertalen.)

Mijn krans, met in het midden een vegetarisch pakketje
Het idee is dat je met semi-vers croissantdeeg-uit-blik een krans maakt, en die vult met een romige spinazievulling met ham, mascarpone, champignons en tomaat. Het duurt een uurtje, waarvan de helft wachttijd. Maak je niet druk over hoeveelheden of specifieke ingredienten, Tana kookt zelf uit de losse pols en haar recepten lenen zich daarvoor.
Ik heb meer deeg gebruikt, meer groente, geen rucola, goudse kaas in plaats van gruyere,  ik heb de champignons voorgegaard in de magnetron om vast wat vocht kwijt te raken... het kan allemaal. En o ja, ik heb zout toegevoegd.

Ingredienten voor 4 personen

500 gram kant-en-klaar croissantdeeg
250 gram verse spinazie, gewassen
10 plakjes gegrilde ham met honing, in repen
geraspte schil van 1 citroen
10 kerstomaatjes, gehalveerd
5 lente-uitjes, in ringen van ca. 5 mm
10 kleine champignons, in vieren
50 gram rucolablaadjes
5 eetlepels mascarpone
50 gram gruyerekaas, fijn geraspt
zwarte peper

1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Bestrijk een pizzasteen met olie of vet een bakplaat in. Laat het croissantdeeg tot het laatst in de koelkast liggen.

2. Blancheer eerst de spinazie. Breng een pan water aan de kook, doe er de spinazie in en laat deze 3 minuten slinken. Giet af door een vergiet en laat boven een pan uitlekken - dat duurt een tijdje, maar je wilt geen overtollig water in de krans hebben. (Opmerking van mij: ik ga ze de volgende keer in de wok laten slinken, want voor je al dat water er weer uit hebt! Als je toch blancheert, druk dan het vocht er ook echt uit.)

3. Doe intussen de ham in een grote kom en voeg er de citroenrasp, tomaten, lente-ui, champignons en rucola aan toe. Roer de mascarpone door de uitgelekte spinazie en doe dit bij het hammengsel in de kom. Voeg een royale hoeveelheid peper toe. 



4. Haal het deeg uit de koelkast, spreid het uit op een plank en verdeel het langs de perforaties in vierkantjes. Snijd de vierkantjes door, zodat er driehoeken ontstaan. (Als je twee blikjes koopt van 250 gram kant-en-klaar croissantdeeg, dan heeft het deeg al de vorm van een driehoek.) 
Leg de driehoekjes dakpansgewijs zodat ze een grote cirkel vormen met de punten naar buiten en een platte zijde naar het midden van de cirkel. Het is de bedoeling dat je de vulling op het brede deel van de driehoeken legt, en dan de punten er overheen trekt en instopt. Leg de vulling goed verdeeld op de krans, strooi de kaas erover en vouw nu de punten om de vulling en stop ze in. 
(Als je de kaas vergeet, zoals ik heb gedaan, strooi hem dan gerust over de krans. Ik heb overigens ook de bovenkant van de krans met ei ingesmeerd. )

5. Bak de krans 30 minuten in de oven. Draai hem steeds na 8 minuten een kwartslag, zodat hij overal goudbruin en gaar wordt. Tenminste, dat heeft mijn oven hard nodig. 
Dien de krans direct op, dan is hij nog knapperig. 

En, was het lekker? 
De een vond de champignons maar niks, de ander de tomaatjes - en toch was iedereen erg enthousiast over dit eten. Zelfs onze vegetariƫr, die van mij een eigen deegpakketje kreeg zonder ham.


Geen opmerkingen: