10 maart 2019

Ham-kaas-rolletjes

Vandaag geen recept uit een kookboek, maar uit mijn receptenverzameling. Ik ben in 1997 begonnen met verzamelen, en nu heb ik drie ordners vol, gesorteerd op soort gerecht. De recepten komen overal vandaan: ik schrijf ze over bij vrienden, uit bibliotheekboeken, van internet, en ik knip ze uit supermarkt-bladen en andere tijdschriften.



Het recept van vandaag zag ik in een Engelstalig filmpje van Tiphero, en het komt oorspronkelijk bij Kevin en Amanda vandaan. Ik heb het voor jullie vertaald. Tiphero noemt ze "ham and cheese roll-ups", en Kevin en Amanda zeggen "hot ham and cheese pinwheels".

Deze rolletjes van pizzadeeg zijn gevuld met ham en kaas, en overdekt met een zoet boterglazuur met maanzaad. Ze zijn niet gezond, maar wel heel erg lekker. Zoet en hartig, echt comfortfood.



Ingrediƫnten:
400 gram koelvers pizzadeeg
ham (6 tot 12 plakken)
kaas (plakken of geraspt)
100 gram roomboter
2 eetlepels bruine suiker
1 eetlepel worcestershiresauce
1 eetlepel dijon mosterd
1 eetlepel maanzaad

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een vorm van 20 bij 30 cm in.
Rol het deeg uit op een bebloemd werkvlak, tot 30 bij 45 cm.
Bedek het deeg naar smaak met ham en kaas, laat aan een van de lange zijden een strookje leeg.
Rol het deeg vanaf de lange kant op, en eindig met het vastknijpen van het leeggelaten strookje,
Rol niet te strak, dat is slecht voor het rijsproces.
Snijd het deeg in 12 plakken. Leg ze 3x4 in de vorm, verdeel de overblijvende ruimte gelijkelijk.
Verwarm boter t/m maanzaad tot een gladde massa, en schep 1/12 op en over elk rolletje.
Bak 25 minuten op 180 graden.

Eet smakelijk en brand je vingers niet :-)




Geen opmerkingen: