13 maart 2019

Visquiche met aardappelbodem - kast vol kookboeken 20

Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken" klik hier.

De aardappeleters - Vincent van Gogh, 1885

Volgens Aviko eten Nederlanders gemiddeld 81 kilo aardappels en aardappel-producten per jaar. Zestig jaar geleden was dat zelfs 130 kilo! Sindsdien zijn we natuurlijk steeds meer andere dingen gaan eten, zoals rijst en pasta. 

Maar nu heb ik een nieuwe manier ontdekt om aardappels te gebruiken: je kunt er een bodem voor hartige taart mee maken. Dat idee heb ik uit het boekje "Kookgids aardappels" van Jenny Stacey. De Nederlandse editie is in 2003 verschenen, en hij is alleen nog tweedehands verkrijgbaar. ISBN 140540339x.

Het is een bescheiden, klein boekje, maar wel met 256 bladzijden en meer dan 100 recepten. Het register is niet zo nuttig, want bijna de helft van de recepten staat onder  de A van aardappel :-) 
Elk recept heeft een kleurenfoto en een paar stap-voor-stap-foto's. Bovendien staan er veel variaties en tips van de kok bij. Wat ik mis, is de bereidingstijd. Je moet het recept zelf lezen om in te schatten hoe lang je erover gaat doen. In mijn geval moest ik de bodem voorbakken, en dat kost extra tijd. Er staat ook geen voedingswaarde bij.
Het boek is onderverdeeld in "soepen en salades", "snacks en lichte maaltijden", bijgerechten, hoofdgerechten en "hartige taarten en gebak". Hoewel dit het eerste recept is dat ik eruit maak, staan er best veel dingen in die me aantrekken, vooral in het hoofdstuk "hartige taarten en gebak". Maar ik ben dan ook meer een bakker dan een koker. Kok. Whatever.




Het recept heet:
aardappelquiche met tonijn en kaas

Ik heb sommige dingen anders opgeschreven, en alle opmerkingen tussen haakjes zijn van mijn hand.

Begin ongeveer anderhalf uur voor je wilt eten met aardappels schillen.

Ingrediƫnten voor 4 personen:

voor de bodem:
450 gram bloemige aardappels, in blokjes
25 gram boter
6 eetlepels bloem

voor de vulling:
1 eetlepel plantaardige olie
1 sjalotje, gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
1 rode paprika, in blokjes
175 gram tonijn uit blik, uitgelekt (of andere vis, ik heb makreel gebruikt)
50 gram mais uit blik, uitgelekt (ik had een klein blikje met 150 gram)
150 ml melk
3 eieren
1 eetlepel verse, fijngehakte dille
50 gram geraspte belegen kaas
zout en peper

Ter garnering, als je wilt:
takjes verse dille
schijfjes citroen

Verder nodig:
ronde bakvorm van 20 of 22 cm doorsnee
droge bonen voor het voorbakken van de bodem 
gemengde groente / salade voor erbij


1. Verwarm de oven op tijd voor op 200 graden. Kook de aardappels, met zout, in ca. 10 minuten gaar. Giet ze af en stamp ze fijn. Voeg de boter en de bloem toe en meng alles tot een deeg.

2. Kneed het deeg op een met bloem bestoven oppervlak en druk stevig in een platte ovenschaal met een doorsnee van 20 cm. (Ik heb een quichevorm van 22 cm gebruikt en dat ging prima. Zorg voor een mooi opstaand randje.)
Prik er met een vork gaatjes in. Leg er een vel bakpapier op en vul de bodem met droge bonen. Bak de bodem 20 minuten voor op 200 graden Celsius. Laat de oven daarna aan staan voor het afbakken. (Deze techniek heet blindbakken. Je doet dit als de bodem meer garingstijd nodig heeft dan de vulling, of als je vast wat stevigheid aan je bodem wilt geven.)

3. Verhit de olie in een koekenpan (of wok, of hapjespan), voeg de ui, knoflook en paprika toe en bak 5 minuten. Laat goed uitlekken in een vergiet en schep dan op de voorgebakken bodem. Maak de tonijn fijn en schik die er bovenop.
(Het recept vergeet hier de mais. Ik heb zowel mais als vis door de vulling geschept.)

4. Meng in een kom de melk, eieren en dille. Breng op smaak met zout en peper (niet te weinig). 

5. Schenk het eiermengsel op de vulling en bestrooi met de geraspte kaas. 

6. Bak de quiche 20 minuten in de oven, tot hij stevig aanvoelt. Garneer als je wilt met dille en citroen. Serveer met gemengde groente of salade.
(Want met deze taart alleen kom je niet aan 200 gram groente per persoon.)

En, was het lekker? Ik vond het heel erg lekker. Ik heb er dan ook mijn lievelingsvis in gedaan: makreel. Met tonijn zal het wat zuurder smaken. De aardappelbodem was ook heel geslaagd, hij werd mooi bruin en smaakte lekker. Vergeet niet genoeg zout in je aardappels te doen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: