5 augustus 2007

Vegetarische groente-rijst-maaltijd

Toen ik verkering had en voor het eerst bij mijn vriend op kamers at, maakte hij een gerecht voor me klaar waar hij gek op was, en is. Omdat dat al uit zijn kleutertijd stamt, noemt hij het "geklopte rijst", want zijn moeder pureerde het eten voor hem :-)
Het is vegetarisch eten, en ik was van huis uit gewend om veel vlees te eten. En "dus" vond ik er niks aan. Ik geloof wel dat hij teleurgesteld was.

Inmiddels is mijn smaak volwassener geworden en kan ik ook echt genieten van dit eten. Het is zoet en hartig tegelijk, zit tjokvol groente en is heel erg zomers.

Wat heb je nodig, uitgaand van 3 volwassen eters:
6 tomaten

6 uien (niet schrikken, het valt echt mee)
-
3 rode paprika's

3 laurierblaadjes

eetlepel appelstroop

theelepel tijm
theelepel marjolein

zilvervliesrijst naar behoefte (voor ons: 1 mok)

halve theelepel zout

1 klein blikje tomatenpuree

flinke hoeveelheid geraspte belegen kaas


Gereedschap: wok, kaasrasp


Snijd de groenten, kook de rijst.

Roerbak ui met laurier, en overweeg vooral niet om de laurier maar weg te laten, die is essentieel.
Als de ui glazig wordt, paprika toevoegen en meebakken.

Na een poosje de tomaten ook toevoegen en verhitten.

Voeg nu appelstroop, tijm, marjolein, zout en tomatenpuree toe en zorg dat alles goed heet is.

Serveer het nu snel, anders wordt de paprika helemaal zacht.
Serveer het bij voorkeur zo: hete rijst op je bord, laag geraspte kaas erover, hete saus erover.

De kaas smelt nu door de warmte van de saus, en dat is veruit het lekkerste.

Geen opmerkingen: