1 augustus 2007

Partybrood

Als we gasten krijgen, en ik besluit om lekker makkelijk soep te eten (lekker makkelijk in de zin van dat je het van te voren kunt klaarmaken, want kant-en-klaar-soep komt er hier niet in) dan vergeet ik altijd broodjes te kopen. Gelukkig geeft dat niet, want ik heb een recept voor een heerlijk partybrood dat altijd in de smaakt valt. Behalve die keer dat ik het zout vergat :-( We hebben er flink kaas op gegeten maar het was eigenlijk niet te eten. Maar dat partybrood dus. Het recept komt uit Het Broodmachine Bakboek van Jennie Shapter, een weergaloos goed boek voor thuisbakkers.

Nodig voor de witte bolletjes: 145 ml melk, 225 gr bloem, 1 1/2 tl kristalsuiker, 1 tl zout, 15 gr boter, 1/2 tl instantgist.

Voor de volkoren bolletjes: 175 ml water, 175 gr volkorenmeel, 75 gr bloem, 1 1/2 tl kristalsuiker, 1 tl zout, 25 gr boter, 1/2 tl instantgist.

Voor de afwerking: 1 eierdooier, gemengd met 1 eetlepel koud water; 1 eetlepel havermout; 1 eetlepel maanzaad. Sesamzaad kan ook trouwens.

Materialen: springvorm 26 cm, ingevet.


Maak van de ingredienten voor de witte bolletjes een deeg volgens de aanwijzingen van je broodmachine (of zonder natuurlijk). Als het klaar is, zet je het in de koelkast.
Zet de machine aan voor het volkorendeeg, en 20 minuten voor die cyclus klaar is, haal je het witte deeg uit de koeling. Sla beide deegsoorten voorzichtig door. Verdeel het witte deeg in 9 stukjes en het volkorendeeg in 10. Doe dat enigszins nauwkeurig. Maak balletjes van de stukjes, liefst zonder scheuren. Leg 12 balletjes, om en om wit en bruin, langs de rand van de springvorm. Maak een binnencirkel van nog 6 balletjes en leg er nog 1 in het midden. Laat dit geheel op een warme, tochtvrije plaats nog drie kwartier rijzen. Verwarm intussen de oven voor op 200 graden. Bestrijk de bolletjes met het ei-water-glazuur. Bestrooi ze met de havermout / het maanzaad / sesamzaad: havermout op de bruine, maanzaad/sesamzaad op de witte. Bak het brood 35-40 minuten, laat het 5 minuten afkoelen in het blik en dan verder op het rooster.

Denk eraan dat je vers brood niet binnen het uur op moet eten, dan krijg je maagklachten door de gist.

2 opmerkingen:

Gabriella zei

Hallo Francijn,

Ik hou ook niet van kant-en-klaar soep. Vooral niet als er bezoek komt. Ik vind het zo simpel om dat te serveren. Al er iemand bij jou komt eten, wil je iets lekkers maken, toch?
Ik heb het boek van Jennie Shapter ook. Een het is een topper! Ik vond “lavash” ook erg lekker bij de soep.
Groetjes,
Gabriella

Annelies zei

Hoi Francijn,

Ik heb mijn recept voor soepbroodjes van een forum. Ik doe er bruschetta doorheen (van de Xenos)voor een heerlijke Italiaanse smaak. Heb jij al eens geprobeerd om je soepbroodjes in een muffinvorm te bakken? Dan krijg je een soort paddestoelen. Heel grappig.

Groetjes, Annelies (GGM), die nog nooit buikpijn heeft gehad van vers brood...