7 augustus 2007

Slastamppot

Een typisch Zeeuwse warme maaltijd deze keer. Hoe je het schrijft, moet je mij niet vragen, maar het klinkt als "spekjes my azyn" :-)
Ik weet nog goed hoe ik dit had gekookt tijdens een vakantie in Zeeland, waar mijn Zeeuwse schoon-opa en schoonmoeder bij waren. Ze aten het smakelijk op maar konden het niet laten me nog wat tips te geven ter verbetering.
Zeker in de zomer eten we dit heel regelmatig en de kinderen smullen er ook van.


Nodig voor 2 ouders met 3 kleine kinderen
(hoe zou ons gezin samengesteld zijn???)

800 gram geschilde aardappels

zout

2 flinke kroppen sla
een pakje spekblokjes

16 plakjes kaas (kaasschaafplakjes)

azijn

3 eieren

Kook de aardappels met zout gaar in een groooote pan.

Bak de spekblokjes uit.

Kook de eieren 10 minuten.
Was en snijd ondertussen de sla, en haal hem daarna liefst door de slacentrifuge, anders wordt de stamppot gauw te nat.

Stamp de aardappels fijn.

Schep de sla erdoor en laat die slinken terwijl je de pan op laag vuur laat staan met het deksel erop.

Roer de spekjes, het ei, 2 eetlepels azijn en de plakjes kaas erdoor.

Verwarm het geheel nog even en schep goed door als de kaas gesmolten is.

Laat niet te lang meer pruttelen.

2 opmerkingen:

Gabriella zei

Hallo Francijn,

Eerlijk gezegd, heb ik nog nooit een Zeeuwse maaltijd gegeten. Ik heb trouwens nog nooit over gehoord. 
Dit ga ik binnenkort veranderen.
Op dit moment ben ik druk bezig om alles in te pakken voor onze vakantie. En het valt niet mee met een kleintje. Je moet zoveel spullen meenemen,,,,,,, en vooral niks vergeten.
Waarschijnlijk heb je meer ervaring met 4 kinderen. Heb je wat tips, wat ik kan gebruiken?
Groetjes,
Gabriella

Anoniem zei

Mmmm... klinkt goed. Hebben we afgelopen weken ook al geregeld gegeten. De azijn erin kende ik niet, maar lijkt me nog niet zo gek eigenlijk. Van de week dus nog maar een keer....

Groet,
Joke