30 april 2019

Sloffen - Kast vol kookboeken #31

Ver'jaar·dag m -en 1 goede reden om taart te bakken; 2 dag waarop iems geboorte een aantal jaren geleden is; geboortedag: zijn ~ vieren.



Dit jaar heb ik voor mijn verjaardag vijf verschillende sloffen gebakken. Dat lijkt een heel gedoe, maar in werkelijkheid was het heel handig. Ik was namelijk op tweede paasdag jarig, en ik wilde niet de hele eerste paasdag in de keuken staan. Daarom heb ik één grote bak deeg gemaakt, en in serieproductie vijf sloffenbodems gebakken. Op de ochtend van mijn verjaardag heb ik alle taarten gevuld en opgespoten en zo had ik een prachtige serie verse taarten op tweede paasdag.
Ik geef toe dat er nog een paar klusjes bij kwamen kijken, zoals het voorbereiden van banketbakkersroom, karamelslagroom, karamelpasta en sinaasappelcurd. Maar dat zijn allemaal leuke klusjes die je in een verloren uurtje kunt doen. 

Een slof bestaat uit een bodem van een heerlijk koekdeeg, meestal gebakken met een laagje amandelspijs, en daarop kan elke vulling die je maar kunt verzinnen. Ik denk dat de meest traditionele die is met banketbakkersroom en aardbeien. Dat was ook de eerste die bij ons op was. 
Voor een slof heb je een sloffenring nodig, dat is een eenvoudige langwerpige vorm met afgeronden zijkanten, dezelfde vorm als bij een kano. Je kunt ze via internet makkelijk bestellen, ik heb hem van Baktotaal Bouwhuis. Het handige is, dat je de slof na het bakken gelijk uit de ring haalt, waardoor je hem gelijk weer kunt gebruiken voor de volgende slof.

De sloffenrecepten komen allemaal van Rutger van den Broek. In zijn Bakbijbel wijdt hij bladzijde 285-291 aan sloffen. Rutger won de eerste editie van Heel Holland Bakt en heeft sindsdien al zes boeken geschreven, waarvan de Bakbijbel de derde is. Zijn recepten zijn tot nu toe altijd gelukt, dus vertrouw ik hem nu blind.


De Bakbijbel is een buitengewoon mooi boek. Stevig en dik (500 bladzijden!), heel veel prachtige foto's, stap-voor-stap-beschrijvingen, probleemoplossingen...
Het is in zeven hoofstukken verdeeld: "Koek en koekjes", "Cakes", "Taarten", "Gebak", "Friandises", "Desserts" en "Wafels, poffertjes en pannenkoeken". Veel van de 160+ recepten hebben ook variaties en tips. Bij zeker de helft van de recepten denk ik "dat wil ik ook ooit nog maken" (en de andere helft heb ik al eens gemaakt, haha). Dit boek is zo duidelijk dat het ook geschikt is voor beginnende bakkers. Het ISBN-nummer is 978904882627, en het boek is uitgegeven door Carrera Culinair.

Nu denken jullie dat ik vijf recepten ga overtypen. Maar nee: jullie krijg vijf hyperlinks naar de website van Rutger van den Broek: rutgerbakt.nl. Daar vind je een schat aan recepten, gratis. Bake your heart out!

Aardbeienslof
Eerst banketbakkersroom, dan aardbeien en slagroom.
Karamelslof
Eerst een laagje karamelpasta, dan karamelslagroom en wat chocola.
Appelslof
Banketbakkersroom, appeltaartvulling en slagroom.
Sinaasappelslof
Sinaasappelcurd en merengue.
Banoffeeslof
Mijn favoriet: banaan, karamelpasta, slagroom, pecannoten en wat chocola.

Let dus wel even op dat dit wat planning vergt. Sommige onderdelen moeten urenlang afkoelen voor je verder kunt, en die kun je dus beter een dag eerder maken. 
En nog iets: Rutger geeft ingrediënten voor twee sloffen tegelijk. Ik heb dus wel even zitten rekenen voor ik aan de slag ging.

Alle vijf de sloffen waren verrukkelijk, en het was erg feestelijk om ze als buffet te serveren. 
De restjes van het bakken zijn overigens ook het noemen waard. Een broodje met banketbakkersroom en aardbeien is net een gebakje. De karamelpasta is net smeerbare toffee, dat is overal lekker op. De sinaasappelcurd is heerlijk op geroosterd brood. De appeltaartvulling doet het goed in de vla. 

===

Meer informatie over mijn project "Mijn kast vol kookboeken" vind je hier: https://kokenindebrouwerij.blogspot.com/2019/01/mijn-kast-vol-kookboeken-een-project.html.

Geen opmerkingen: