9 mei 2019

Kruimelcake met bessen - Kast vol kookboeken 32

Het coverrecept
Om meer te lezen over de serie "Mijn kast vol kookboeken", klik hier. 

Vandaag heb ik een Marktplaats-koopje opgehaald, mijn nieuwste kookboek: "Coffee cakes, simple, sweet and savory" van Lou Seibert Pappas. Ik had nog nooit van deze Amerikaanse dame gehoord, en dat komt doordat haar boeken niet zijn vertaald naar het Nederlands. 

Ik weet nu dat Lou 88 jaar is, en auteur van meer dan 50 kookboeken. Dit boek over coffeecakes schreef ze toen ze 75 was, en het is een van haar meest genoemde titels. Bovendien weet ik dat ze dol is op moeilijke woorden. Misschien is dat de reden dat ze niet vertaald is? :-) Wat dacht je van "fortuitously" (toevalligerwijs), "galore" (in overvloed), en "quintessential" (karakteristiek)? Het komt niet vaak voor dat ik een Engels kookboek moet lezen met een woordenboek ernaast. 
Gelukkig zijn de recepten zelf goed te lezen als je wat ervaring hebt en geen bezwaar hebt tegen Mickey-Mouse-eenheden zoals cup (firmly packed), ounce en stick. En temperaturen in Fahrenheit. Ik gebruik in zo'n geval de gewicht-volume-pagina van onlineconversion.com. 

Even over de term coffee cakes. Ik dacht dat wij het woord koffiecake niet kenden, maar als je even googlet kom je het wel tegen. Het lastige is dat het zowel cake-met-koffiesmaak kan betekenen als cake-voor-bij-de-koffie. Dit boek gaat duidelijk over het laatste: cakes in alle vormen (behalve onze rechthoekige), soms met kruimels erop, vaak met fruit erin, en soms zelfs hartig voor bij de picnic. En voor wie vertrouwd is met Duits: het is ongeveer hetzelfde als het Duitse woord "Kuchen". 
Ook het Duitse woord Streusel komt veelvuldig terug in dit boek. Ik heb wat studie gedaan naar het verschil tussen "crumb" en "streusel" maar de antwoorden vliegen alle kanten op. Het kan beide variëren van stevige koekbrokken tot een fijn strooisel.

Ik heb gelijk een van de recepten gebruikt, het cover-recept om precies te zijn, en hem heel on-traditioneel gebruikt als dessert. Het was een half-volkoren zoete cake, met fijne kaneel-wanotenkruimels erop, en met bessen en yoghurt door het beslag. Hij was heerlijk!
Hij werd wel moeilijk gaar: ook nadat ik de baktijd had verlengd, was het midden nog niet gaar en zakte het centrum van de cake dus in bij het koelen. Dat heb ik opgelost door het midden eruit te steken met een ringvorm, en de cake te serveren als krans. Maar nu snap ik ook de zin van een Bundt vorm (tulband): die laat dat lastige midden gewoon weg. Dat is dus mijn bakadvies :-)

Mijn tulband die overbleef nadat het midden eruit was
Ik heb het recept voor jullie vertaald. Oorspronkelijk heet hij "Blueberry streusel coffee cake". Ik heb hem "kruimelcake met bessen" gedoopt.  
Hij is voor tien porties, je hebt een ronde 23cm-springvorm nodig, of een vergelijkbare tulbandvorm.

Voor de kruimels:
30 gram koude ongezouten roomboter, in stukjes gesneden (2 eetlepels)
30 gram patentbloem (1/4 cup)
60 gram lichtbruine basterdsuiker (1/3 cup)
2 theelepels kaneel
115 gram walnoten, in stukjes gehakt (1 cup / 4 ounces)

Voor de cake:
110 gram koolzaadolie (of een andere plantaardige olie) (1/2 cup)
100 gram lichtbruine basterdsuiker (1/2 cup)
100 gram kristalsuiker (1/2 cup)
2 grote eieren
1 theelepel vanille-extract
125 gram patentbloem
125 gram volkorenmeel
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel baking soda
1/4 theelepel zout (gebruik officiele theelepels van 5 ml)
 235 ml karnemelk of magere yoghurt (1 cup)
2 mokken vol verse of bevroren bessen (bosbessen, blauwe bessen, bramen, frambozen) (2 cups)

Verwarm de oven voor op 180 graden. 
Vet je vorm licht in en bepoeder hem met bloem.

Voor de kruimels:
Doe de boterblokjes, bloem, suiker en kaneel in een kom, en knijp de boter er snel en met koele vingers door, tot zich kruimels vormen. Roer de noten erdoor en zet apart.

Voor de cake:
Doe olie, beide suikers, eieren en vanille in een kom en roer goed door elkaar.
Doe in een andere kom: bloem, meel, bakpoeder, baking soda, en zout, en roer goed door elkaar.
Zet ook de yoghurt/karnemelk klaar. 
Roer nu het bloemmengsel en de yoghurt afwisselend in twee delen door het vloeibare mengsel. 
Roer de bessen er voorzichtig door.
Doe in de vorm en strooi de kruimels erover. 

Bak 35-40 minuten (mijn oven had nog meer nodig) tot de cake goudbruin is en een sateprikker schoon uit het midden komt. Laat tien minuten in de vorm afkoelen en verwijder dan de ring. Laat helemaal afkoelen. Snijd in 10 stukken.


Geen opmerkingen: