7 april 2019

Cappuccinotaart - Kast vol kookboeken 27

Voor de achtergrond van het project "Mijn Kast vol Kookboeken" klik je hier. 

Afgelopen vrijdag moest ik 's middags voor een vergadering in Amsterdam zijn. Toevallig las ik die week in een oud nummer van Delicious! magazine een artikel over de Kookboekhandel van Jonah Freud in Amsterdam - dus raad eens waar ik vrijdagmorgen ben geweest!

De kookboekhandel is net zo oud als ik, sinds 1977. Begonnen op de Runstraat in Amsterdam,  en sinds 2007 in een eigen pand op de Haarlemmerdijk. Jonah Freud is de eigenaresse, en daarnaast is ze culinair journaliste en schrijft ze ook zelf kookboeken. 
Ik kwam er tot mijn verbazing achter dat ze de schrijfster is van twee van mijn favoriete kookboeken: "De banketbakker" en "Koekje", allebei in samenwerking met banketbakker Cees Holtkamp.

De kookboekhandel is niet groot, maar er staan honderden verschillende kookboeken, in tientallen categorieën verdeeld. Het was heerlijk om ertussen te snuffelen en er een heleboel door te bladeren. Natuurlijk stonden er heel veel boeken die ik ook heb staan in Mijn Kast vol Kookboeken. 

En ja, ik heb een nieuwe aanwinst: "Mary Berry's bakbijbel". Een prachtig boek, ik ben er heel blij mee. Ik vond hem bijna gelijk, maar ik heb voor de zekerheid alle boeken bekeken voor ik een keus maakte. Het is vanwege de paperbackversie een voordelige keus (20 euro), terwijl de schrijfster garant staat voor de goede kwaliteit van de recepten.

Mary Berry is een lieve oude Britse dame, uiterst beschaafd en met een afkeer van Jamie Oliver en Gordon Ramsay. Ze jureerde tot 2016 samen met Paul Hollywood het prachtige tv-programma "The Great British Bake off" van de BBC. Zij was van de zoetigheid, hij van het brood. 
Mary Berry heeft meer dan 70 kookboeken geschreven, en ze wordt "the queen of Victorian sponge" genoemd. Haar Bakbijbel is een verzameling van 250 klassieke recepten, met een Engelse achtergrond. Van Battenburg cake tot gemberkoek en van scones tot walnotengebak. En een heel hoofdstuk met chocoladetaarten! 

De recepten zijn duidelijk geschreven en goed vertaald. Er staan vaak handige tips bij. Als enige nadeel zou ik willen noemen dat er niet van elk recept een foto in staat, ik denk van ongeveer de helft. Ik begrijp die keus niet zo goed - doe er dan een klein fotootje bij, zou ik zeggen. 

Het recensierecept dat ik heb gekozen, is "cappuccinotaart". Twee lagen chocoladecake en twee lagen koffieslagroom. Heel eenvoudig, niet veel werk, maar heel erg lekker. En omdat ik niet zo'n ster ben met cake, ben ik heel blij dat het cakerecept mooie lagen opleverde. 
(Wie mij in de keuken een echt goede, smeuiige, gewone cake leert bakken, zonder cakemix, die niet instort en niet breekt bij het storten, krijgt een beloning!)

Cappuccinotaart





Deze taart wordt gemaakt met twee 20cm-springvormen. Ik heb die niet, dus ik heb 24cm-vormen gebruikt (die hebben een binnenmaat van 23 cm) en het recept met 1/3 vergroot. Daardoor had ik een iets langere baktijd, maar de prikkertest geeft precies aan wanneer hij gaar is: als een sateprikker schoon uit het midden van de taart komt, is hij gaar. Hieronder staat het originele recept voor 20 cm.

Dit heb je nodig voor de cake: 

50 gram cacao
6 eetlepels kokend water
3 grote eieren
50 ml melk
175 gram zelfrijzend bakmeel
1 volle theelepel bakpoeder
100 gram roomboter op kamertemperatuur
275 gram fijne kristalsuiker

voor de vulling:

300 ml slagroom
1 theelepel instantkoffie, opgelost in 2 theelepels heet water, en weer afgekoeld
gezoete of ongezoete cacao om te bestuiven 
(en ik doe er zelf nog een zakje slagroomversteviger en een zakje vanillesuiker door)

Werkwijze:

1. Verwarm de oven voor op 160°C. Vet twee ronde springvormen met een diameter van 20 cm in en bedek de bodem van elke bakvorm met bakpapier.

2. Doe de cacao in een grote kom, voeg het kokende water toe en roer het mengsel tot het een pasta vormt. (Dit ruikt heerlijk!) Voeg de resterende cake-ingredienten toe en klop het geheel door elkaar. Het wordt een vrij dik cakebeslag. (Pas op dat je het niet te lang klopt!)

3. Verdeel het beslag over de bakvormen en strijk het voorzichtig glad. Bak de cakes 25-30 minuten (bij mij 35 minuten ivm de grotere vorm) tot ze goed gerezen zijn en loskomen van de zijkanten van de bakvorm. Laat ze een paar minuten in de bakvorm zitten. (Maar ik snijd dan wel zo nodig de randjes los, zodat de rand niet afbreekt bij het krimpen.) Haal ze dan uit de vorm, verwijder het bakpapier en laat ze afkoelen op een fijn rooster.

4. Maak de taart: klop de slagroom tot hij net zijn vorm houdt en roer de opgeloste koffie erdoor. Smeer de helft op de onderste cakelaag en de andere helft op de bovenste. Strijk het oppervlak glad met een glaceermes en bestuif de taart met cacao. 

Eet smakelijk!

Mary Berry's Bakbijbel
Karakter Uitgevers B.V. 2018
ISBN 9789045215563

Geen opmerkingen: