3 september 2019

Walnotencake met kaneel - kast vol kookboeken 46

Het blad "Australian Women's weekly" is een populair maandelijks (!) tijdschrift. Soms geven ze specials uit, die eruit zien als dikke magazines, maar omdat ze het zelf "book" noemen, mag mijn special meedoen met "Mijn kast vol kookboeken". 
Kennelijk had een Schotse dame een abonnement op dit Australische tijdschrift, anders had ik het niet in Dumfries in een kringloopwinkel gevonden :-)

De special die ik vond, heet "100 classic cakes". Meer is het ook niet: 100 recepten, een index, een omrekentabel en een woordenlijst. Maar dan heb je ook wel driedubbelgeteste recepten voor 100 klassiekers. Angel food cake, black forest cake, New York cheesecake, hummingbird cake...

Ik heb gekozen voor walnotencake met kaneel, een recept waar ik alles voor in huis had en dat makkelijk melkvrij te maken is. Het is wel een zwaar product: er zitten even veel calorieën in als in 10 grote gevulde koeken! Maar dat geldt ook bijna voor een Nederlandse cake met 200 gram bloem, boter, suiker en ei.

Overigens heb ik in aflevering 16 ook al gekozen voor een walnotenkoek met kaneel. Die was wat steviger - deze is een cake en hij wordt ook nog eens met siroop doordrenkt. 


Walnotencake met kaneel
(Cinnamon & walnut syrup cake)

3 eieren
165 gram fijne kristalsuiker
110 gram zelfrijzend bakmeel
3 theelepels kaneel
185 gram roomboter, gesmolten (of geklaarde boter / ghee)
80 gram grofgehakte walnoten
Voor de suikersiroop:
220 gram fijne kristalsuiker
180 gram water
(Ik heb maar de helft van de siroop gebruikt, dat was meer dan genoeg.)

1. Verwarm de oven voor op 180 graden, 160 als je een heteluchtoven hebt. Vet een vierkante 23-cm vorm in, en bekleed met bakpapier.
2. Klop de eieren in een kleine mengkom met de mixer, tot het dik en romig is. Voeg de suiker geleidelijk toe, voeg nieuwe toe als de vorige is opgelost. Klop de gezeefde bloem en kaneel erdoor, in twee delen. Klop de gesmolten boter erdoor en roer vervolgens de walnoten erdoor.
Doe in de bakvorm en bak 30 minuten. 
3. Maak ondertussen de siroop, want die moet straks heet over de hete cake. Doe daarvoor suiker en water in een pan, breng al roerend aan de kook en kook 5 minuten zachtjes, zonder deksel. 
4. Laat de cake vijf minuten staan en keer hem dan om. Er staat: op een fijn rooster, maar daar is de cake veel te delicaat voor. Op een snijplank werkt beter. Giet de hete siroop over de cake (ik heb dus maar de helft gedaan). 
Eet de cake warm of koud (maar ik adviseer op kamertemperatuur). 

Was het lekker? Jawel. Maar niet zo lekker dat ik hem nog eens wil maken. Als je van zachte, zoete cake houdt, en van kaneel en walnoten, dan is dit wat voor jou. 

---
Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.

Geen opmerkingen: