25 februari 2019

Walnotenkoek met kaneel - Kast vol kookboeken 16

Om meer te lezen over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.

Titel: Bakken, meer dan 100 onmisbare recepten
Uitgever: Parragon Books Ltd.
ISBN 978-1-4454-03014

Zondagavond had mijn humeur een oppepper nodig. En er is maar een ding dat altijd helpt: bakken. Maar bij zo'n ad-hoc plan moet je het wel doen met wat je in huis hebt. Gelukkig heb ik altijd wel een kookboek, bloem, boter, suiker, eieren, kaneel en walnoten in huis, dus werd het dit recept: een walnoten-kaneelkoek. 
Hij komt uit het boekje "Bakken, meer dan 100 onmisbare recepten". Volgens mij heb ik dat boekje van een van mijn dochters gekregen op mijn verjaardag. Het is een romantisch-ogend boekje met een hard, gewatteerd kaft. Elk recept heeft zijn eigen paginavullende kleurenfoto. 
Er staan zoete en hartige recepten in, en het is niet echt een beginnersboekje. Hij is nog verkrijgbaar, en kost een tientje.

Op de foto zag de walnotenkoek er niet eens heel aantrekkelijk uit, een beetje plat en hobbelig. Maar toen hij in de oven stond, begon hij onweerstaanbaar te geuren. Geen wonder, want hij bleek ontzettend lekker. Probeer vooral een hoekje te pakken te krijgen, want het randje is vooral geweldig. Een beetje taai, zo stevig als een goedgebakken boterkoek, met een lekkere crunch door de noten. Het is echt een aanrader! Zowel warm als koud - maar als hij koud is, is hij wat steviger in het midden.

Walnoot-kaneelkoek
Voor 9 vierkante koeken

115 gram roomboter
225 gram rietsuiker
1 ei
en 1 eierdooier
150 gram zelfrijzend bakmeel (bloem met 3% bakpoeder)
1 theelepel kaneel
85 gram walnoten

Verwarm de oven voor op 180°C.
Verwarm de boter en de suiker samen op laag vuur, al roerend, tot de suiker is opgelost. (Volgens mij gebeurt dat gewoon niet. De suiker bleef korrelig en ik heb het opgegeven. De koek smaakte er niet minder om.)
Laat nog 1 minuut zachtjes koken en blijf roeren. 
Laat 10 minuten afkoelen. (Het mengsel moet zo ver afgekoeld zijn dat ei niet meer stolt, dus onder de 60°C.)
Roer ei en eierdooier door het mengsel. Zeef bakmeel en kaneel erboven, voeg de noten toe, en roer kort door elkaar, tot er een bloem meer zichtbaar is. 
Bekleed een bakvorm van 18 bij 18 (of in ieder geval ongeveer 324 cm²) met bakpapier. Giet het beslag erin en bak 20-25 minuten, tot een prikker die je in het midden steekt er schoon uit komt.
Laat een paar minuten afkoelen en til dan de koek met bakpapier en al uit de vorm op een rooster. Verwijder het bakpapier als de koek iets steviger is geworden. 

De koek is warm heerlijk, maar afgekoeld wat steviger. 
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: