28 september 2019

Pastasaus met verse tonijn - kast vol kookboeken 50

Aflevering 50 van Mijn kast vol kookboeken! Mijn dochter zei dat ik een grote taart had moeten maken, maar dat komt wel bij 100. Op het moment is bakken een beetje lastig omdat ik moet wennen aan het vervangen van melk. Voor vandaag heb ik een heerlijke pastasaus voor jullie.

Ik heb wel eens verteld dat ik bijna al mijn kookboeken met Italiaanse recepten had weggedaan, omdat ze vol stonden met sluikreclame voor Bertolli en dergelijke.
In diezelfde tijd vond ik in de kringloopwinkel een boek met de titel "100 pastasauzen". Helemaal vol met verse ingrediënten, geen pakjes en zakjes en zeker geen kant en klare saus. 
Een van mijn dochters kookt er graag uit, omdat de recepten niet bewerkelijk zijn, en allemaal voor een pastamaaltijd, waar ze gek op is.

Het boek is in 2011 geschreven door Thea Spierings, en uitgegeven door Karakter. Het is dus niet gedateerd, en de ingrediënten zijn in elke supermarkt verkrijgbaar. Thea Spierings is chefkok, en heeft al heel wat kookboeken op haar naam staan. In dit boek staan alleen recepten, geen informatieve hoofdstukken over gereedschappen, ingrediënten en dergelijke.

Het boek is onderverdeeld in kaas / groenten / vis / vlees / klassiekers / snel. Alleen in het hoofdstuk klassiekers vind je de bekende Italiaanse sausen als alle vongole en alla marinara. De rest van de recepten is origineel en vaak verrassend. Paddenstoelen-kokossaus, broccoli-ansjovissaus, konijnen-mosterdsaus...

Het boek is nieuw verkrijgbaar voor 16 euro, maar ook tweedehands te vinden. ISBN 9789061129905. Ik raad het boek zeker aan als je een pastaliefhebber bent.

Het recept dat ik voor deze aflevering heb gekozen, is "verse tonijnsaus". Het bevat sterke smaakmakers als ansjovis, kappertjes en verse citroensap. Bovendien gaat er een behoorlijke hoeveelheid wijn in. Door het inkoken gaat weliswaar veel alcohol eruit, maar het is al met al niet geschikt voor kleine kinderen. Zelf vond ik het heel erg lekker, juist door de heftige smaken.

Verse tonijnsaus
Voor 4 personen
Ik heb het recept een beetje anders opgeschreven, om de ingrediënten en de handelingen te scheiden. Bovendien heb ik er wat ervaringstips in verwerkt.

klein handje verse basilicum
zout en peper
schil en sap van 1 citroen
100 ml olijfolie voor de marinade en extra voor het bakken
200 gram tonijn, vers of uit de vriezer (ik heb 100 gram per persoon gebruikt)
1 blikje ansjovis
2 tenen knoflook
2 eetlepels kappertjes
2 eetlepels zwarte olijven
1 rode peper
100 ml droge witte wijn
500 gram rijpe tomaten

Voorbereiding ingrediënten:
  • Als je diepvries tonijn gebruikt, ontdooi die dan op tijd.
  • Hak de basilicum fijn (of gebruik gedroogde kruiden)
  • Rasp de schil van de citroen en pers hem uit.
  • Snijd de tonijn in blokjes, niet te klein.
  • Laat de ansjovis uitlekken.
  • Pers de knoflook uit.
  • Hak de kappertjes met een koksmes fijn.
  • Hak of snijd de olijven wat kleiner.
  • Maak het pepertje schoon en hak hem fijn.
  • Snijd de tomaten klein. 

Bereiding:
  1. Meng basilicum, zout, peper, citroenrasp, citroensap en 100 ml olijfolie, smeer de blokjes tonijn ermee in en laat 30 minuten staan. Overigens is dit veel te veel olie.
  2. Kook op tijd de pasta.
  3. Verwarm 1 eetlepel olijfolie in een pan en roer de ansjovis erdoor tot hij is gesmolten. (Dat staat er echt en dat is ook ongeveer wat er gebeurt.)
  4. Meng er de knoflook, kappertjes, olijven en pepertje door en roerbak dit 1 minuut. Schep de tonijn met marinade erdoor en schroei die aan alle kanten snel dicht. Niet te lang, dan wordt hij droog. Haal uit de pan om overgaren te voorkomen.
  5. Breng de wijn met de tomaten aan de kook en laat 5 minuten op laag vuur inkoken, tot de tomaten zacht zijn. Meng met de tonijn. 
  6. Breng indien nodig op smaak met zout en peper. Ik heb de pasta vervolgens door het eten geschept.
Tip: lekker met tagliatelle of met stokbrood. 

Eet smakelijk!


Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.
Voor mijn galerij met alle afleveringen tot nu toe, klik hier. 

Geen opmerkingen: