7 september 2019

Brood-roos met pesto - kast vol kookboeken 47

Voor meer informatie over mijn project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.

Zoet zonder zuivel. Dat is mijn nieuwste bakboek. Bruikbaar voor iedereen met lactose-intolerantie of koemelkallergie. 
Het is geschreven door Erica Schot, die al eerder "Lekker zonder koemelk" schreef. Dat was een basiskookboek, en "Zoet zonder zuivel" is een bakboek. Het zijn trouwens niet allemaal zoete recepten, in het broodhoofstuk staan ook hartige gerechten. 
Beide boeken zijn nieuw verkrijgbaar: ISBN 9789402164190 en 978940213878.

Het boek bevat meer dan 120 recepten, van toetjes tot taarten en van bonbons tot krentenbollen. Ook verjaardagstaarten en kruidnoten kwam ik tegen!
Het boek ziet er vrij eenvoudig uit, maar van elk recept is een kleurenfoto opgenomen (hoewel je soms zelf even moet uitzoeken welke foto bij welk recept hoort). 
Het niveau is niet heel hoog, en dan bedoel ik de moeilijkheidsgraad, maar ook de kwaliteit van de receptuur. Maar de recepten zijn getest en zouden moeten lukken. En ze zien er heel lekker uit!
Erica heeft veel variatietips opgenomen, en in de inleiding ook wat uitleg over verschillende soorten plantaardige melkvervangers.
Ik ben heel blij met mijn nieuwe boek en raad het iedere bakker die melkvrij moet (of wil) bakken aan.

Vandaag heb ik een van de recepten geprobeerd: de broodroos met pesto. Het is een hartig Italiaans broodrecept, maar dan omgetoverd tot roos. Het mag er dan ingewikkeld uitzien, het is een eenvoudig kunstje om te leren.



Broodroos met pesto
*opmerkingen tussen sterretjes zijn van mij* 

Voor het deeg:
7 gram droge gist
50 ml warm water *niet te heet, dan gaat de gist dood*
200 ml plantaardige melk *Erica gebruikt rijstmelk*
2 theelepels Italiaanse kruiden
1 theelepel zout
1 ei
500 gram bloem
ronde ovenschaal, 25 cm
Voor de vulling:
75 gram plantaardige margarine
50 gram basilicum pesto
*ik heb alleen pesto gebruikt als vulling, geen margarine*

Week de gist in het warme water. 
*Eigenlijk hoeft dat niet met de Nederlandse instantgist, maar het kan geen kwaad. Lees hier uitleg.*
Verhit de rijstmelk totdat deze bijna kookt. Voeg, van het vuur af, de margarine, de Italiaanse kruiden en zout toe en roer totdat de margarine is gesmolten in de melk. Kluts het ei en voeg deze, samen met de gist, toe aan de melk. 
*Wacht even tot de melk onder de 63 graden is, anders stolt het ei.*
Zeef de bloem in gedeelten door de melk. Kneed met de hand totdat er een samenhangend deeg ontstaat.
*Ik had iets meer bloem nodig voor het brooddeeg. Het deeg is goed als het nog net een beetje aan je vinger plakt, als plakband. En ik kneed wel wat langer dan "tot het samenhangt": ik kneed tot het soepel en elastisch is, omdat het brood is.*
Vorm een bal en laat deze, in een schaal, afgedekt met een vochtige theedoek, op een warme, tochtvrije plek, ongeveer een uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 graden. 
Vet de ovenschaal in en bestuif met bloem. Meng de margarine en de pesto. Rol het deeg, op een met bloem bestoven oppervlak, uit tot een grote lap deeg. Druk hier rondjes uit met een doorsnede van ongeveer 5 cm. 
Smeer op ieder rondje een beetje van het pestomengsel. Vouw ieder rondje tweemaal dubbel en zet in de ovenschaal. 
*Ik heb het brood ook nog met losgeroerd ei bestreken, voor een mooie glans.*
Bak in de voorverwarmde oven van 200 graden voor ongeveer 40 minuten, draai na 10 minuten de oven omlaag naar 175 graden om verbranding te voorkomen. 
*Ik heb mijn heteluchtoven 30 minuten op 190 en 10 minuten op 160 laten bakken, en het brood was mooi gaar.*

Als je ook de variaties wilt, of meer recepten, dan moet je zelf Erica's boek maar kopen! :-) En kijk ook even naar de Facebookpagina die bij haar boeken hoort: https://www.facebook.com/lekkerzonderkoemelk

Geen opmerkingen: