27 september 2019

Vegetarische aardappelschotel met een Thaise twist - Kast vol kookboeken 49


De allerlekkerste roerbakgerechten. Dat is een boek waar ik naar grijp als ik niet te moeilijk maar wel iets nieuws wil koken. Alle recepten die ik heb geprobeerd gaven heerlijke gerechten, en ze lukten probleemloos. Echt een aanrader als je graag wokt. 

De 170 recepten zijn onderverdeeld in:
- soepen en voorgerechten
- gevogelte en vlees
- vis en schaaldieren
- vegetarische gerechten
- rijst en noedels
Overal staat een kleurenfoto bij en een serie stap-voor-stap-foto's. Niet dat ik die laatste ooit gebruik, maar vooruit. De recepten zijn bondig geschreven, en vaak nog aangevuld met een tip van de kok of een variatie. Er worden geen buitenissige* ingrediënten of technieken gebruikt. 
Wat ik wel mis is de bereidingstijd. Die moet ik zelf inschatten voor het koken.


De schrijver van het boek wordt niet vermeld, alleen de uitgever: Parragon. Het is vertaald uit het Engels, maar de originele titel of schrijver staat er niet bij. Dan word ik nieuwsgierig, en via internet kom je een heel eind als je geduld hebt: "Greatest ever wok & stirfry; easy and delicious step-by-step recipes". Maar de schrijver blijft onbekend. 
Ik heb zitten zoeken of er in het Engels een wezenlijk verschil is tussen "to wok" en "to stir-fry", maar dat is niet anders dan in het Nederlands. Roerbakken doe je in een en wok of een andere pan, in een wok kun je ook andere technieken dan roerbakken gebruiken.
Wikipedia heeft ook nog wat interessants te melden op z'n Engelse pagina: de term stir-fry is in 1945 geïntroduceerd door  de schrijver van "How to cook and eat in Chinese". Ze schreef (en ik vertaal): "ch'ao kan grofweg worden omschreven als het op-hoog-vuur-vetarm-voortdurend-omscheppend-snel-bakken van kleingesneden voedsel met vochtige kruiderij". Het lijkt nog het meest op het westerse sauteren. Omdat de timing zo belangrijk is, en je zo snel werkt, zou je het ook flitskoken (blitz-cooking) kunnen noemen." Duidelijk dat die laatste term het niet gered heeft, maar stir-fry is de voorvader van "roerbakken".

Het boek uit 2004 is tot mijn verbazing nog nieuw te krijgen voor 18 euro, maar ook tweedehands uitstekend verkrijgbaar. ISBN 9781405421331

Het recept dat ik gekozen heb voor deze aflevering komt uit het hoofdstuk vegetarisch, en het is zelfs veganistisch (en dus koemelkvrij). 


Vegetarische aardappelschotel met een Thaise twist
In het boek heet dit gewoon "aardappelschotel", maar de Thaise twist zie ik in kokosmelk, citroengras, limoensap en lente-ui. 

De bereidingstijd zit 'm vooral in het snijden van de groenten. Neem daar de tijd voor. Daarna ben je zo klaar.

Alles wat hieronder tussen haakjes staat, komt van mij.

900 gram glazige aardappels (bedoeld wordt: vastkokende)
2 eetlepels plantaardige olie
1 gele paprika, zonder zaadjes en gesneden
1 rode paprika, zonder zaadjes en gesneden
1 (winter)wortel, in luciferdunne reepjes
1 courgette, in luciferdunne reepjes
2 teentjes knoflook, uitgeperst
1 vers rood pepertje, zonder zaadjes en gesneden
bosje lente-uitjes
1,25 deciliter kokosmelk
1 theelepel citroengras, gehakt (en dus vers)
1 theelepel limoensap
geraspte schil van 1 limoen
1 eetlepel verse koriander, gehakt

(Even over de ingrediënten. Ik heb alles vers gekocht. Dus verse citroengrasstengels, een verse limoen, verse koriander... nou ja, geen verse kokosmelk. 
Je kunt een heleboel vervangen door niet-vers. Poedercitroengras, sambal ipv pepertje, limoensap uit een flesje, gedroogde koriander, knoflookpoeder... ik zou het voor de smaak en de voedingswaarde niet aanraden, maar het kan wel en je bent goedkoper uit.)

Tip van de kok: Zorg ervoor dat u de aardappels niet te gaar kookt, want dan zullen ze tijdens het roerbakken uit elkaar vallen. 
(Ik zou eraan toe willen voegen: ook niet te kort, want dan krijg je ze niet gaar tijdens het bakken.)

(0. Dit staat er niet bij als stap: maar snijd de paprika's, de wortel, de courgette, het pepertje en de lente-ui, pers de knoflook uit, hak de koriander en het citroengras fijn, rasp de schil van de limoen en pers hem daarna uit.)

1. Snijd de aardappels met een scherp mes in blokjes.

2. Breng een grote pan met water aan de kook en kook de aardappels hierin 5 minuten. (Ik heb op dit punt zout toegevoegd.) (Begin te tellen als het water weer kookt na toevoeging van de aardappel.) Laat ze daarna goed uitlekken.

3. Verhit de olie in een voorverwarmde wok of grote koekenpan. Draai de pan rond tot de olie heel heet is (maar nog niet rookt). 

4. Roerbak hierin (op hoge temperatuur en voortdurend omscheppend) aardappels, paprika, wortel, courgette, knoflook en pepertje gedurende 2-3 minuten.

5. Voeg lente-ui, kokosmelk, citroengras en limoensap toe en roerbak nog 5 minuten. 

6. Voeg limoenschil en koriander toe, roerbak nog een minuut en dien dan gelijk op.

Ik vond het een lekker gerecht, en behoorlijk anders dan we gewend zijn. De smaak mag van mij wel steviger: meer limoensap, meer knoflook, meer pepertjes. En ik heb zowel bij het koken van de aardappels als bij het roerbakken zout toegevoegd. 

 Voor wie het ook gaat uitproberen: eet smakelijk!

Voor meer informatie over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.
Voor mijn galerij met alle afleveringen tot nu toe, klik hier. 

---
* Buitenissig is een woord dat door Douwes Dekker (Multatuli) is bedacht in zijn Max Havelaar. Het was een speelse taaluitvinding, en hij bedoelde ermee: buiten dat wat gewoon is. Hij schreef het met een trema op de i: buitenïssig.

Geen opmerkingen: