26 februari 2019

Jamie in 30 minuten - Kast vol kookboeken 17

Op de eerste dag van het politieke reces had ik zin in comfortfood. Een Italiaanse pasta. Ik zocht naar Italiaanse kookboeken in mijn Kast vol Kookboeken, en vond er twee - beide uitgegeven voor / door Bertolli.
Al bladerend kwam ik erachter dat bijna elk recept vraagt om kant-en-klare pastasaus van - je raadt het al - Bertolli. En dat is niks voor mij. De twee genoemde boeken liggen nu bij de kringloopspullen.... en ik heb geen 200 kookboeken meer.

Gelukkig kwam Jamie Oliver to the rescue. De stuiterende Britse chefkok met ADHD en onvermoeibare energie. Als je hem hoort praten is het een en al amazing en delicious.
Ik heb zijn boek "Jamie in 30 minuten". Ooit had ik er wel meer - voor een prikkie op een rommelmarkt gekocht van iemand die de waarde van zijn goederen niet zag - maar in een bui van opruimwoede had ik ze verkocht, omdat Jamie Oliver toch alleen maar kookt met lamsrack, rucola en olijfolie. Niks voor mij.
Maar inmiddels kook ik zelf op een wat hoger niveau dan toen, en kun je de meeste ingredienten wel kopen in je eigen supermarkt.
En bovendien is Jamie in 30 minuten een bijzonder boek.Jamie beschrijft namelijk niet een recept van een gerecht, maar een recept voor een maaltijd, inclusief bijgerechten of een toetje. Dus je begint met een onderdeel, terwijl het opstaat maak je een begin met een ander onderdeel, je zet iets anders vast aan, en als je aan het eind van het recept bent, is de maaltijd klaar.

Het enige is dat je in de problemen komt als je eigenwijs bent. Ik wilde samen met mijn dochter Marleen gezellig koken, en we wilden de taartbodems voor het toetje zelf maken. Want los van het feit dat je deze specifieke bodem zelfs bij de AH XL niet kon kopen, is zelf maken gewooon leuker. Dan maar niet in 30 minuten, Jamie.

Wij kozen voor het menu:
- Pasta voor zwangere Jools (zo heet het echt, Jools is zijn vrouw)
- Knapperige salade van radicchio en waterkers
- kleine frangipanetaartjes


De pasta is een snelle variant van de klassieke bolognese. Je hebt er een keukenmachine voor nodig. Ik vond de smaak heel goed, maar hij hangt wel erg af van de smaak van de worst die je gebruikt. Vergeet de venkel niet, die voegt echt wat toe.
De salade is heerlijk, en ik heb al doende geleerd dat radicchio bij ons gewoon roodlof heet. En de taartjes.... hmmm! Die gaan we zeker vaker eten. Zacht en zoet, en het doet aan amandelspijs denken. Ik heb de bodems dus zelf gemaakt, met het basisrecept voor tartelettes van Rutger van den Broek. Ik moest er wel eerst even vormpjes voor kopen bij de Hema. Nu gaat er dus een wereld voor me open, want Rutger heeft heel veel tartelette-recepten. Ik kan niet wachten :-)



Recepten van Jamie's menu, genoeg voor 6 personen:

Voor de pasta:
4 lente-uien
1 wortel (lees: winterwortel)
1 stengel bleekselderij
1 of 2 verse, rode spaanse pepers
400 gram worstjes van goede kwaliteit (haal het vlees uit het vel)
1 theelepel venkelzaad (dat geeft een lichte anijssmaak)
1 theelepel gedroogde oregano
500 gram gedroogde penne (wij hadden genoeg aan 350 gram)
4 tenen knoflook
4 eetlepels balsamico-azijn
400 gram tomatenblokjes uit blik
een paar takjes verse (griekse) basilicum

Voor de salade:
2 struikjes roodlof (radicchio)
100 gram rucola gemengd met waterkers
parmezaanse kaas om erover te schaven (grana padano kan ook)
1 citroen (waar je maar een beetje sap van nodig hebt)

Algemeen:
olijfolie
extra vierge olijfolie
zeezout
zwarte peper

Taartjes:
6 kleine diepe kruimeldeegbodems
1 ei
100 gram gemalen amandelen (amandelmeel)
100 gram roomboter
90 gram fijne suiker
1 sinaasappel (je hebt de helft van de geraspte schil nodig)
1 eetlepel vanille-extract of vanillepasta
frambozenjam (ik heb bramenjam gebruikt)
een paar theelepels creme fraiche voor bij de taartjes

Nodig: keukenmachine

Om te beginnen:
Zet alle ingredienten en andere spullen klaar. 
Verhit de oven tot 190°C (gasoven stand 5). 
Breng een volle ketel water aan de kook (lees: waterkoker). 
Zet een grote koekenpan op hoog vuur (zelf wacht ik daar nog even mee). 
Zet het standaardmes in de keukenmachine.

Pasta:
Maak de lente-uien, wortel en bleekselderij schoon. Snijd de groenten in grove stukken en hak ze samen met de spaanse pepers (zonder steeltje) in de keukenmachine door elkaar.Doe er de worstjes, het venkelzaad en de oregano bij. Blijf pulserend hakken tot alles goed gemengd is, doe het mengsel dan met een scheut olijfolie in de hete koekenpan en roer even om het mengsel rul te maken. 
Houd het mengsel in de gaten en blijf regelmatig roeren terwijl je met de rest aan de slag gaat. Zet een grote, diepe pan op laag vuur en giet er het kokende water uit de waterkoker in. Breng opnieuw een volle waterkoker aan de kook. 

Taartjes:
Zet de deegbodempjes op een bakplaat. Maak het frangipanemengsel: breek het ei in een kom, doe er het amandelmeel, de boter en de suiker bij. Rasp er de schil van een halve sinaasappel over, schep er de vanille door en roer alles goed door elkaar.
Schep eerst een kleine theelepel jam in elk van de deegbakjes, schep er vervolgens een volle theelepel frangipane op, dan weer een kleine theelepel jam, en tenslotte een tweede volle theelepel frangipane. 
(Bij ons werkte dit om-en-om niet: we hebben eerst de jam gedaan en dan afgevuld met frangipane.)
Zet de bakplaat met taartjes midden in de oven en bak 18 minuten. Ze moeten mooi goudbruin worden. Laat ze in de oven tot ze dat zijn.)

Pasta:
Giet het kokende water bij het water in de pan. Zout het water flink (men zegt: bij 100 gram pasta gebruik je 10 gram zout en 1000 gram water). Doe de penne in het kokende water en kook volgens de verpakking, met het deksel half op de pan.

Salade:
Snijd de onderkant van de roodlof, trek de blaadjes los en snijd de harten in kwarten (ik laat de harten zelf weg, ze zijn me te bitter). Leg de roodlof op een schaal, strooi er de rucola en de waterkers over, en hussel alles door elkaar. 

Pasta:
Pers de knoflook uit boven het worstmengsel. Roer er de balsamico-azijn door en de tomatenblokjes uit het blik. Schep er eventueel een paar eetlepels pastakookvocht door.

Salade: schaaf wat krullen parmmezaanse kaas over de salade en zet hem op tafel met een fles extra vierge olijfolie, zout, peper en partjes citroen, maar maak hem pas vlak voor het eten aan. (Ik ben een nuchtere Hollander en ik heb de salade in de keuken aangemaakt vlak voor het eten.)

Pasta:
Laat de pasta uitlekken en houd een glaasje kookvocht apart. Kieper de penne in de saus en hussel voorzichtig door elkaar. Doe er zo veel van het kookvocht bij dat de saus een heerlijke, zachte consistentie krijgt. Voeg naar smaak zout en versgemalen peper toe, zet de pasta in een grote kom op tafel en geef er de rest van de parmezaanse kaas bij. Strooi er wat verse basilicum over.

Taartjes: 
Haal de taartjes uit de oven als ze goudbruin zijn en serveer ze warm, met een flinke lepel creme fraiche ernaast. 
Misschien wil je liever zoete slagroom gebruiken. Maar wij vonden de zurige room er heerlijk bij.

Geen opmerkingen: