9 februari 2019

Dubbelgebakken koekjes - Kast vol kookboeken 15

Om meer te lezen over het project "Mijn kast vol kookboeken", klik hier.

Titel: 500 koekjes
Schrijver: Philippa Vanstone
Uitgeverij: Veltman Uitgevers
ISBN: 9789059207066

Als ik een verlanglijstje moet maken voor Sinterklaas of voor mijn verjaardag, zet ik altijd de 500-serie erop. Ze zijn betaalbaar en heel erg leuk. Vooral omdat er voor elk recept ook een paar variaties worden beschreven, en omdat elk recept een mooie foto heeft. 

Toch heb ik er nog steeds maar 2 van de 43: de 500 cupcakes en de 500 koekjes. Ik denk dat mijn man en kinderen denken dat ik al genoeg kookboeken heb...

Vandaag heb ik koekjes gebakken uit "500 koekjes". Hoewel er een basisrecept en drie varianten werden beschreven, heb ik mijn eigen variant gemaakt. Met pecannoten in plaats van walnoten. Dat had een heel hoogstaande reden: de walnoten waren opgegaan aan het walnotenbrood.

Het principe van deze koekjes is hetzelfde als bij biscotti: je bakt een balk deeg, snijdt die in plakjes en bakt de plakjes nog een keer. Maar ze zijn niet zoet, want er zit geen suiker of vervanger in, alleen rozijnen. Het recept vermeldt dat ze geschikt zijn om 's avonds met een blokje kaas te eten.

Dubbelgebakken walnoten & rozijnenkoekjes
(Alle opmerkingen tussen haakjes zijn van mij)

voor 36 stuks

50 gram boter (ongezouten roomboter, op kamertemperatuur)
3 eieren (medium)
150 gram bloem
1/2 theelepel bakpoeder
50 gram gemalen walnoten
75 gram gehakte walnoten
50 gram maismeel (dat is geen maizena/maiszetmeel)
150 gram rozijnen
(en ik vind dat ze een flinke mespunt zout nodig hebben)

Verwarm de oven voor tot 175°C (heteluchtoven 160°C) / gasstand 2-3. 
Vet twee bakplaten in en bestuif ze met bloem (of gebruik bakfolie).
Klop de boter en de eieren door elkaar (begin met één ei, anders krijg je de boter er niet door).
Voeg de bloem, het bakpoeder, de gemalen walnoten en het maismeel toe en roer alles tot een gladde massa. 
Meng de rozijnen en de gehakte walnoten erdoor tot het een glad deeg is. 

Verdeel het deeg in twee porties en vorm van elk een 25 cm lang brood van 5 cm doorsnee (een afgeplatte rol). Leg ze op een bakplaat en bak ze 20 minuten tot ze goudbruin en droog zijn. 
Neem ze uit de oven, leg ze op een snijplank en snijd ze met een kartelmes in 18 plakjes per balk. (Voorzichtig, ze breken rond de rozijnen. Het helpt om ze even tien minuten te laten afkoelen.) 
Leg ze op de bakplaten en bak ze 10 tot 15 minuten, keer ze om en bak ze nog eens 10 tot 15 minuten goudbruin. (Draai dan ook gelijk de bakplaat even om.)
Neem de bakplaten uit de oven en laat de koekjes afkoelen. 

U kunt ze in een goed gesloten trommel enkele weken bewaren (omdat ze drooggebakken zijn). 

En, hoe smaken ze?
De combinatie met een glaasje port en een blokje kaas is inderdaad goed. 
Maar ik ben zelf niet zo weg van de dubbelgebakken rozijnen, die worden een beetje bitter. Ik denk dat ik het met meer noten en zonder rozijnen zou doen.


Geen opmerkingen: