25 december 2008

Peperkoeken kerkje / gingerbread church

Vandaag vieren we kerstfeest. In deze mooie dagen leven we bijna in de kerk, door de voorbereidingen, de dienst en het kinderkerstfeest. Daarom leek het me passend om vandaag te bloggen over mijn kerkje. Mijn peperkoeken kerkje!

**Today it's Christmas. These days we nearly live in church, due to preparations, the service and the children's celebration. That's why I thought it appropriate to blog about my church today. My gingerbread church!**

Ik vond op internet een foto van een peperkoeken huis, en ik wist gelijk: dat wil ik ook. Ik maakte een ontwerp van een kruiskerkje, om iets meer te doen dan het gewone huisje. Perfectionist die ik ben. Het ontwerp was goed, op papier en van karton :-) Maar in de praktijk viel het wat tegen. De peperkoek werd erg dik en het was moeilijk om het passend in elkaar te lijmen. Maar dit is wat het geworden is, na uren van hard werken en zweten. Het ziet er toch best schattig uit :-)

**I found a picture on the internet of a gingerbread house, and I knew immediately: that's what I want to do. I designed a cross church, to do some more than the ordinary house. Perfectionist as always. The design was good, on paper and made of cardboard. But in practice it was a little different. The gingerbread became very thick and it was hard to fit it together. But this is what I made, and isn't it a sweet little church?**

Ik raad iedereen die het nooit heeft gedaan aan, nederig te zijn en te starten met een gewoon huis. Bij voorbeeld van deze site. Daar heb ik ook het recept voor mijn deeg vandaan. Van een hoeveelheid deeg die gemaakt is van ongeveer 1000 gram bloem, kun je dit kerkje maken en een bakplaat vol peperkoeksterretjes.

**I advise everyone who tries this for the first time, to start with a plain house. I used a Dutch site for my recipe, but I am sure there are plenty of English sites that give instructions and ingredients.

Geen opmerkingen: