22 december 2008

Kerststol

Ik maak al jaren voor het kerstontbijt een stol, met spijs, en, minstens zo belangrijk: zonder sucade :-) Dit jaar niet, want we hebben er een van de werkgever van mijn man. Dit jaar maak ik een.... maar dat mag ik nog niet vertellen, anders krijg ik het aan de stok met de Daring Bakers.
Ik heb wel eens betere foto's gemaakt, maar dit is een oudje, uit 2004.


Dit heb je nodig voor een kerststol:

300 gram bloem + 2 eetlepels voor verwerking
180 ml melk
3/4 maatschepje (van 5ml) gedroogde gist
2 van die zelfde maatschepjes suiker
30 gram roomboter
1 maatschepje (van 5ml) zout
1 eidooier
1 theelepel citroenrasp
1 vitC tabletje (50/60mg)
175 gram rozijnen
200 gram amandelspijs met het overgebleven eiwit erdoor.

Laat de broodbakmachine een deeg maken van de ingredienten tot en met het vitaminetabletje. Na het eerste kneden het deeg eruit halen, uitrollen, vulling erover verdelen, oprollen, de vulling erdoor kneden (ga gewoon door tot hij pakt) en weer terugdoen tot het programma is afgelopen.
Haal het deeg eruit, rol het 2 cm dik uit op de ingevette bakplaat waarop je gaat bakken. Prak eiwit door de amandelspijs en maak er een rol van. Leg spijs in het midden van de lap deeg, klap dubbel / rol een beetje op en druk goed dicht rondom de spijs.
Dek losjes af met ingevet plasticfolie en laat nog eens rijzen tot ca. anderhalf maal het volume. Dat kost ongeveer een uur op een warme, tochtvrije plek.

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak 20 minuten op 200 graden, draai de temperatuur naar 180, en laat nog 10 minuten garen.
Bestrijk direct na het bakken met boter en strooi er een flinke laag poedersuiker over.
Of: bestrijk de korst na 20 minuten bakken en ook na het bakken met melk, voor een zachte korst.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: