31 juli 2007

Zalm

Ik sta bekend als iemand die graag zelluf-doet. En zo is dat ook met vis. De marktkoopman vraagt, met zijn mes in de aanslag, voor zijn fatsoen: schoonmakuh? Maar dat wil ik dus zelluf-doen.
Op het fotootje zie je een zalm die ik dus heb gekocht op de markt, vlak voor hij wordt schoongemaakt. Ik zaag zijn kop eraf, haal zijn ingewanden eruit, en weet zeker dat het netjes gebeurt :-)
Wat heb ik een berg moten van die vis gemaakt! De vriezer lag er vol mee.

Maar dit hoort bij de mooie herinneringen. In Enschede, ver van de zee, was een grote markt, met tal van viskramen en vis voor een mooi prijsje. Nu wonen we in de Randstad, niet ver van de zee, en op de markt heeft de marktkoopman nog nooit iemand naar rode poon horen vragen, en 50 procent van zijn assortiment is zelfs al gebakken! Het jaarlijkse haringonderzoek was erg lovend over een mooie viswinkel in de stad, maar als ik daar mijn grote zalm koop kan ik de rest van de week niet meer eten omdat het huishoudgeld op is.

Maar goed, hoe maak ik de moten klaar? Droogdeppen, in de hete grillpan doen, elke kant twee minuten op hoog vuur, op je bord wat zout erop, en GAUW OPETEN! Mmmmm....

2 opmerkingen:

Gabriella zei

Hoi Francijn,

Gefeliciteerd! Jij bent echt iemand, die een weblog moet hebben!!!!
Een vaste bezoeker heb je al! :-)
Groetjes,
Gabriella

Anoniem zei

Erg he die markt hier. En de markt in Enschede is super. Mijn opa stand er al en later mijn oom

Evelyn