10 september 2009

Amandel-frambozenrepen

Ik was laatst bij een vriendin op bezoek, en zat in een verloren moment even in een kookboek te kijken. Dat doe ik wel vaker: aan de kookboeken kent men de vrouw :-) Maar goed, ik sloeg een bladzijde op en het water liep me in de mond. Wat een foto! Warm-geel, fel-rose, gebruinde amandeltjes... dat moest ik bakken!
Vandaag heb ik dat gedaan, en het is heel lekker. Een beetje boterkoek eigenlijk, met een gelei-achtig frambozenlaagje.

Het ging om het recept voor amandel-frambozenrepen uit het boek "Relax" van Bill Granger. De ondertitel is "persoonlijke recepten voor speciale momenten". Dat is natuurlijk marketing-blabla, maar ik geef toe dat er veel leuke recepten in staan die ik wil proberen. Cranberrylimonade, kersentaart, kipburgers, kruimel-perenmuffins, gehaktballetjes in currysaus, chocolade-wentelteefjes, eierbakjes met spinazie en parmezaanse kaas, scones met blauwe bessen, citroenpuddinkjes, kokospannacotta met karamel... nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik krijg er honger van :-)

Hier is het recept van de amandel-frambozenrepen.
Nodig:
voor de bovenlaag: 60 gram roomboter, 55 gram kristalsuiker, 1 theelepel vanille-essence, 200 gram amandelschaafsel (ik had maar 50 in huis, en dat werkte ook wel aardig), twee eetlepels melk.
voor de tussenlaag: 160 gram frambozenjam (eerst deze smaak proberen, variaties zijn voor later)
voor de bodemlaag: 150 gram roomboter, 110 gram kristalsuiker, 1 theelepel vanille-essence, 225 gram bloem, 40 gram maizena.
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
Vet een bakvorm van 20 bij 24 cm licht in en bekleed hem met bakpapier.
Doe de ingredienten van de bovenlaag in een pannetje, en zet het op laag vuur tot de boter is gesmolten. Laat afkoelen.
Klop voor de bodemlaag boter, suiker en essence luchtig en romig. Zeef bloem met maizena, doe de helft door het botermengsel, roer er kort door, voeg de andere helft toe en roer weer kort, tot alles net gemengd is. Druk het deeg (kruimelig of niet) stevig uit in de vorm. Bak een minuut of 12, tot het net lichtbruin kleurt. Laat 10 minuten afkoelen op het aanrecht, maar zet de oven niet uit.
Vermeng de jam eventueel met een eetlepel warm water om hem smeerbaar te maken. Smeer de jam over de bodem.
Verspreid de bovenlaag voorzichtig over de jam. Bak nog 25 minuten.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: