27 november 2008

Plofmais

Heb je wel eens zelf popcorn (pop-corn = plof-mais) gebakken? Ik doe het niet zo vaak, maar elke keer als ik het heb gedaan, denk ik: dat moet ik vaker doen. Het is snel, lekker, goedkoop, je kunt ermee variƫren, en de onbereide maiskorrels zijn lang houdbaar en compact op te bergen.
Zo doe je dat: doe in een kookpan met dikke bodem een enkele laag popcornkorrels. Giet olie in de pan zodat de korrels net onder staan. Zet de pan op hoog vuur, blijf erbij, en zodra je de eerst "pop" hoort, draai je het vuur laag. Doe een deksel op de pan (liefst een doorzichtige, dat is leuk!) en wacht tot alles is gepopt. Schud af en toe even goed de pan heen en weer om aanbranden te voorkomen en alle ongepopte korrels onderin te houden.
Als je al een seconde of tien, twintig, geen pop meer hebt gehoord, doe je de popcorn in een bak en voeg je gelijk een smaakmaker toe, zoals suiker, honing, zout of wat je maar lekker vindt. Ik ga binnenkort eens chocola proberen, maar meestal gebruik ik honing.
Laat afkoelen en eet smakelijk!

Geen opmerkingen: