1 november 2008

Koffiebrownies

Ik verzamel kookboeken. Grote prachtige dikke standaardwerken, maar ook kleine dunne die in eindeloze series worden uitgegeven. Sinds mijn aantal kookboeken tegen de honderd begon te lopen, koop ik alleen nog boekjes met een speciaal thema dat ik nog niet heb. Zoals koffie. Douwe Egberts gaf in 2005 een kookboekje uit vol koffierecepten, en inclusief koffiegeschiedenis en koffieweetjes. Dat boekje heeft mij geinspireerd om Kahlua te kopen, een koffielikeur. Man man, wat is dat lekker... En niet alleen in gebak.
Hieronder staat mijn bewerking van een koffiebrownies-recept uit dit boekje.

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
Vet een rechthoekig bakblik in, bij voorbeeld een van 20 bij 30 cm.
Hak 125 gram pure chocola in stukken.
Zeef 125 gram bloem met 2 eetlepels cacaopoeder. Sla het zeven niet over, het zorgt voor lucht in het beslag.
Doe 150 gram roomboter in een vuurvaste kom of in een klein pannetje, samen met de stukken chocola, en zet ze boven heet water om te smelten. Zorg dat de kom of het pannetje het water niet raakt. Roer af en toe. Laat na het smelten even afkoelen.
Meng in een andere kom 3 eieren met 250 gram bruine basterdsuiker en 1 theelepel vanille-essence of een zakje vanillesuiker. Klop dit met een elektrische mixer luchtig.
Doe het chocolademengsel erbij en het bloemmengsel. Voeg 2 eetlepels oploskoffie toe.
Klop dit alles nogmaals goed.
Eventueel kun je er in dit stadium stukjes gehakte chocola doorscheppen
Giet het beslag in het geprepareerde bakblik, en bak de brownies ongeveer 35 minuten in de voorverwarmde oven.
Om te controleren of de brownies klaar zijn, drukt u met een vinger op het gebak. Als het terugveert is het klaar.
Snijd de brownie in vierkantjes.
Eet smakelijk!

Het genoemde koffieboekje van Douwe Egberts heet "Passie voor Koffie, met verrassende recepten van meester-patissier Harry Mercuur". Het ISBN nummer is 8711000198537.

1 opmerking:

Anoniem zei

super lekker!