30 december 2009

Kniepertjes

Ik heb zonet even mijn kniepertjesijzer uitgeprobeerd. Vorig jaar na oud en nieuw op de kop getikt, en morgen wil ik kniepertjes serveren. Natuurlijk moet ik dan even een recept uitproberen, kijken hoe dik ze moeten worden, hoe smal opgerold, of ik dat snel genoeg kan voor ze afkoelen enzovoort.
En ja hoor... het lukte! Geen probleem. Ik geloof dat ik ze officieel dunner moet oprollen, maar ik vind ze zo mooier.


Dit recept heb ik gebruikt:



Drentse kniepertjes

200 gr bloem
150 gr roomboter
150 gr kristalsuiker
2 kleine eieren

Boter heel langzaam smelten
daarna bloem, suiker en eieren toevoegen en alles tot een geheel roeren
kniepertjesijzer voorverwarmen, stand 3 of 4

Doe een lepel van het deeg in het voorverwarmde ijzer
knijp hem stevig dicht
wafel er uit als hij goudgeel/bruin is
gelijk oprollen om een rond voorwerp zoals een pollepelsteel
laten afkoelen op een rooster

Volgens traditie zou je op oudjaarsavond uitgerolde en op nieuwjaarsdag opgerolde kniepertjes moeten eten, als teken van het oude jaar dat geen geheimen meer heeft, en het nieuwe dat nog gesloten voor je ligt.

Dit is een voorbeeld van een kniepertjesijzer:

Geen opmerkingen: