27 mei 2016

Witte chocolade cheesecake

Gisteren zag ik op Facebook dat Carola, van "Carola bakt zoethoudertjes", een prachtig stuk had geschreven over de favoriete recepten van tien bloggers. Het eerste recept, een witte chocolade cheesecake met bastognebodem, had gelijk mijn onverdeelde aandacht. Het is een recept van Lian, van "Cakeje van eigen deeg".
  Ik heb de cheesecake dezelfde dag nog gemaakt, en dit is het resultaat:



Het was de heerlijkste cheesecake die ik ooit heb gegeten, en de beste die ik ooit heb gemaakt. 
Volg gerust het recept van Lian, en let op deze aandachtspunten:

Punt 1:
De ene oven is de andere niet. Let daarom niet te veel op de baktijd die staat voorgeschreven, maar op hoe de cheesecake eruit ziet. Als je de vorm zachtjes heen en weer beweegt, moet alleen het midden nog lichtjes bewegen, en de rest stevig zijn. Bovendien is het een goed teken als er een kleine scheur ontstaat in de bovenkant. Bruin worden is niet de bedoeling. Bij mij duurde het 90 minuten op 130 graden in een heteluchtoven (ik heb geen stand 140).
Punt 2: 
Lian specificeert geen maat voor de springvorm. Ik heb springvorm maat 24 cm gebruikt en dat ging prima. 
Punt 3:
Roer niet hard in de gesmolten chocola. Witte chocola heeft de neiging klonterig, droog en dik te worden als je dat doet. Laat het liever helemaal smelten zonder het aan te raken, en roer er dan meteen de creme fraiche door. 
Punt 4:
De cheesecake is helemaal koud lekkerder. Je proeft dan de chocola veel beter. Wees dus niet ongeduldig en houd je aan de koeltijd. 

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen: