27 oktober 2008

Kinderbuffet

Gisteren was ik minipizzaatjes aan het maken, voor een wijkbijeenkomst. Toen bedacht ik dat ik nog nooit had geblogd over mijn kinderbuffetten!
Afgelopen jaar heb ik twee keer voor een kinderfeestje een buffet klaargemaakt. Allemaal kleine hapjes met kindvriendelijke smaken, op een lage tafel uitgestald.
Alle kinderen houden ervan om te kunnen kiezen bij het eten, zelf te pakken, zo veel te eten als ze willen, hun bordje vol te laden. En als je het mij vraagt houden volwassenen daar ook allemaal van :-) Ik wel in ieder geval!
Het is al een hele tijd geleden, maar over twee weken ga ik het voor de derde dochter maken, dus het kan geen kwaad om even op te halen wat ik gemaakt heb.
Fruitsalade met slagroom, plakjes saucijzenbrood, mini-pizza, rolletjes bladerdeeg met ham en kaas, gehaktballetjes, puntjes eierkoek met jam ertussen, knakworstjes in bladerdeeg, komkommer, stukjes kip en satesaus, bolletjes salade, mini-broodjes... dat was het geloof ik wel ongeveer.
En dan aangekleed met mooie glazen met gesuikerde randjes, mooie servetten en tafelkleden. Als alle kinderen voldaan onderuit zakken, is het feestje al zowat voorbij :-)

Voor de liefhebber hier het recept van mini-pizza.
Maak een soepel deeg van 250 gram zelfrijzend bakmeel (dat is bloem met 3 procent bakpoeder), 100 gram boter en 120 ml karnemelk. Voeg eventueel ook wat zout toe, dat komt de smaak wel ten goede. Dit is geen pizzadeeg, want het bevat geen gist. Het komt meer in de buurt van koekjes, en het kost minder tijd omdat voorrijzen overbodig is.

Rol het deeg uit (op een bebloemd oppervlak) tot ca 3 mm dikte, en steek er rondjes uit met een doorsnee van ongeveer 4 a 5 cm. Het is leuk om dat bij voorbeeld met een geschulpt koekjesvormpje te doen.
Bestrijk de rondjes met tomatenketchup of pizzasaus, en beleg ze naar smaak.
Bij voorbeeld: plakjes salamiworst met plakjes cherrytomaat, een plakje kaas en wat pizzakruiden.
Of: stukjes sardine uit blik, ringetjes prei en parmezaanse kaas.

Of: ham, ananas en kaas.
Inspiratie genoeg in de supermarkt en op internet.

Veel plezier!

1 opmerking:

a zei

Hallo Francijn,

Wat ontzettend leuk dat kinderbuffet! Mijn dochter en ik zijn helemaal enthousiast. Over 2 weken geeft ze een glitter en glamourfeestje en wat past daar nou beter bij dan een sjiek buffet. Bedankt voor je leuke idee !

Groetjes,
Eugenie en Jasmijn (bijna 9)