27 december 2009

Kerststol

Elk jaar kijk ik met plezier naar de stijgende prijzen van kerststol in de winkels. En dan zit er soms nog niet eens amandelspijs in, maar gemalen abrikozenpitten. Dan denk ik: dat kan ik lekker zelf! Elk jaar hetzelfde recept, maar dit jaar was hij beter dan anders. En ik weet ook hoe dat komt: ik heb hem alle tijd gegeven om op kamertemperatuur te rijzen. Voorheen zette ik hem vaak op een pan warm water, of bij de verwarming, en ik kon niet wachten tot hij goed ging groeien. Nu ben ik gewoon wat anders gaan doen :-)

Het recept heb ik al eens eerder geblogd, maar voor het gemak nog eens:

Nodig:
300 gram bloem + 2 eetlepels voor verwerking
180 ml melk
3/4 maatschepje (van 5ml) gedroogde gist
2 van die zelfde maatschepjes suiker
30 gram roomboter
1 maatschepje (van 5ml) zout
1 eidooier
1 theelepel citroenrasp
1 vitC tabletje (50/60mg)
175 gram rozijnen
200 gram amandelspijs (je mag ook best het hele pakje van 200 gram gebruiken, dan is het een beetje proppen in het brood)
1/2 tot 1 eiwit (de spijs wordt vrij nat van het hele eiwit, dat moet je lekker vinden)

Laat de broodbakmachine een deeg maken van de ingredienten tot en met het vitaminetabletje.
Als de machine klaar is, neem je het deeg eruit, maak je er met je handen een flinke lap van, daar strooi je de rozijnen over en dan rol je het deeg op. Kneed het er goed door en probeer geen rozijnen eruit te laten steken.
Maak er weer een lap van, nu op de bakplaat waarop je gaat bakken. Maak de lap zo breed als de lengte van je kerststol moet worden.
Prak het eiwit door de amandelspijs, vorm er een rol van en leg die op de lap deeg. Klap / rol het deeg goed dicht en druk het rondom de spijs goed dicht.
Dek losjes af met plasticfolie en laat het deeg rustig rijzen tot het flink groter is geworden. Dat kost zeker 1 a 2 uur op een tochtvrije plek.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bak 20 minuten op 200 graden, draai de temperatuur naar 180, en laat nog 10 minuten garen.
Bestrijk direct na het bakken met boter en strooi er een flinke laag poedersuiker over, dan krijg je een suikerkorstje.
Of: bestrijk de korst na 20 minuten bakken en ook na het bakken met melk, voor een zachte korst.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: